Sunday, July 12, 2009

SEKILAS PANDANG...

Kalau rebung tak miang:
Buat apa bemban nak miang?



Barangkali sesuai dengan pepatah Melayu (bagi mereka yang taksub PPSMI, tak berapa faham pepatah ni) 'rebung tak miang, bemban pula yang miang'. Pimpinan UMNO tak berapa nak ambil kisah, tup tup tup Utusan Malaysia (Utusan Melayu dah lama lingkup) yang sibuk dengan berita dari Kuala Krai hari ini (12 Julai 209) - Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa akhirnya muncul di Manek Urai bagi membantu kempen pilihan raya kecil dengan meyakinkan penyokong PAS bahawa pergeseran kepimpinan parti itu sudah berakhir. Di samping menyebut kenyataannya yang berbeza kepada pihak media dalam tempoh beberapa jam kononnya pula terus menimbulkan tanda tanya. (Sebenarnya tanda tanya kepada heh heh heh!).

Dengan menampilkan isu Nasharuddin yang pada awalnya seolah-olah menjadi liabiliti bagi parti itu, pada sebelah pagi menghadiri solat sunat Dhuha di Masjid Peria bersama Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat namun kedua-duanya kelihatan bersahaja, apakah ianya memang memberi manfaat kepada bangsa Melayu atau sekadar untuk kepentingan isy isy isy? Apalagi pengamal media pada 2009, tentu tak pernah mengalami kekemelutan, kekelabutan dankeserabutan pengamal media pada 1969 (atau 40 tahun lalu). Ketika itu Pak Osman Abadi terkebil-kebil mata apabila diserbu sekumpulan mahasiswa. Aduhai!

Isu berkenaan membabitkan Presiden Persatuan Mahasiswa UM, Zulkifli Ahmad (dikenali Zul Sarimah, kerana ketika itu beliau ialah suami seniwati Dato' Sarimah) mengenai ura-ura MCA mahukan univerisiti aliran Cina (Universiti Tunku Abdul Rahman Putra). Ketika 'Hari Sastera' di Kota Bharu pada 1971 saya mengutuk Zakry Abady (editoriol Utuzan Zaman bersama Subky Latiff), kerana tak menyiarkan 'kenyataan media' Zulkifli. Secara spontan Zakry menjawab: 'Utusan Zaman tu bukan bapak aku yang punya!'. Malah Pak Osman juga tak lama selepas itu memberitahu 'Kalau permit KDN kena tarik, lebih 200 wartawan akan kehilangan kerja, tau tak!".

Fenomena yang berlaku pada awal 1970-an, tak perlulah dilestarikan semula kerana pada 2000-an, media IT terutama laman blog dan laman web mampu menangkis segala laporan media arus perdana yang alahai, alahai! Barangkali media berjaya menghancurkan PAS pada 1978, apabila Presidennya Tan Sri Asri Muda dilaga-lagakan dengan timbalannya Dato' Haji Hassan Adli Arshad dan Menteri Besar Kelantan Dato' Muhammad Nasir, tetapi media arus perdana tak mampu membendung kehancuran UMNO pada 1987, diikuti pada 1998 dan barangkali juga heh heh heh!


-Pak Dharma.

No comments: