Saturday, August 1, 2009

Mudah-mudahan FRU tingkatkan kebencian rakyat kpd UMNO

KL Medan tempur FRU
Lawan orang tak bersenjata

Kuala Lumpur menjadi medan tempur FRU melawan orang-orang tak bersenjata, sama seperti keperihalan di Semenanjung Gaza, hari ini 1 Ogos 2009. Sidang media khas yang diketuai Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim sebentar tadi antara lain memutuskan akan menghantar Memorandum 10 Dekralasi ISA kepada Yang Dipetuan Agong dalam masa terdekat, demikian lapor harakahdaily.Sidang media turut dihadiri Lim Kit Siang; Dato Mustapha Ali, Dato' Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub, Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh serta beberapa pimpinan Pakatan Rakyat yang lain.

Demikian lapor wartawan Harakah, NYZA AYOB dari Pejabat Agung PAS.Oleh kerana sekatan dan kekangan polis yanga agak ketat, menyebabkan tiada siapa dari pimpinan GMI dan Pakatan Rakyat yang bolos ke Istana Negara. Sebaliknya semua kumpulan penyokong berpecah dan akhirnya menuju ke Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut.Antara tuntutan 10 Deklarasi ISA itu ialah mahu kerajaan melaksanakan siasatan awam dan menyiasat semua kes penyiksaan, penganiayaan, kezaliman dan tidak berperikemanusiaan ISA selama ini.Anwar menyifatkan Himpunan MANSUH ISA berjaya mencapai sasaran apabila lebih 100,000 penyokong Anti-ISA berkumpul di merata tempat sekitar Kuala Lumpur setelah di halang secara tegar oleh pihak polis.


o Gambar yang dirakam pengendalai beberapa laman blog, tak nampak seorang pun aktivis yang bersenjata. Beberapa orang sekadar memegang telefon tangan. Tak tahulah mengapa FRU perlu menggempur mereka yang tak bersenjata, seolah-olah mirip dengan pasukan bersenjata sebuah negara yang disokong Amerika Syarikat menggempur rakyat Palestin yang tak bersenjata di Semenanjung Gaza.

o Tak mungkin d kalangan aktivis di Jalan Tuanku Abdul Rahman disertai Noordin Mat Top. Malah mereka sekadar membawa beg di belakang, barangkali untuk mengisi kamera, letop mahupun telefon tangan. Sebaliknya FRU yang bersiap sedia seolah-olah mahu bertempur dengan kawan-kawan Noordin Mat Top di kota Jakarta. Bernasib baiklah FRU dan polis di Malaysia, kerana di kalangan aktivis masyarakat di negara ini, tak lahir seorang pun seperti Noordin Mat Top.


o Gas pemedih mata ditembakkan ke arah aktivis demonstrasi, seolah-olah bahan berkenaan diberi percuma. Kerajaan terpaksa berbelanja menggunakan 'wang rakyat' untuk melengkapkan FRU dan polis dengan segala peruntukan melawan mereka tak bersenjata di Kuala Lumpur 1 Ogos 2009. Seperti juga keberangan rakyat di Filipina satu ketika tak mampu dhalang berjaya menggulingkan diktator Marcos. Hari ini pimpinan rakyat Corazon Aquino meninggal dunia, tetapi tetap memberi aspirasi kepada rakyatMalaysia menentang kezaliman ala diktator itu.

No comments: