Saturday, August 1, 2009

SEKILAS PANDANG...

Kalau UMNO tak tertekan'
Kenapa janji RM7j jambatan baru?




UMNO tidak pernah merasa tertekan sehingga terpaksa mencari titik pertemuan dengan seteru politiknya untuk membentuk kerajaan campuran seperti digambarkan pembangkang, kata Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, lapor Utusan Malaysia hari ini (1 Ogos 2009). Heh heh heh! Takkan Najib mahu mengaku 'UMNO tertekan', apalagi orang tua-tua Melayu dahulukala sering juga mengungkapkan pepatah petitih 'tak siapa mahu mengaku berak di tengah jalan'. Kalau tertekan pun pura-puralah 'tak tertekan' - sementelahan 'bangkai gajah, takkan boleh ditutup dengan daun sehelai'. RM7 juta untuk jambatan baru di Manek Urai, tak tertekankah? Tak bertanding PRK Penanti, tak tertekankah? Guna kekuatan FRU dan polis hari ini (1 Ogos 2009), tak tertekankah?

Perkara menafikan sesuatu isu perkara mudah seperti juga perihal 'politik wang', tetapi adakah ianya bolehkah orang ramai mempercayainya? Kalaulah Najib berasa UMNO serba hebat, mengapa berasa malu untuk mengakui idea 'kerajaan campuran' adalah dari Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah, bukannya Presiden PAS Dato' Seri Hadi Awang. Apabila Tengku Razaleigh berhasrat menawarkan diri bertanding jawatan Presiden UMNO, beliau berjanji melaksanakan 'kerajaan perpaduan'. Sepatutnya Najib tak berasa malu untuk mengakui Tengku Razaleigh mampu mencorakkan UMNO mengikut acuan 'kerajaan perpaduan' bukan 'kerajaan 1Malaysia'.

Barangkali Najib boleh memberi pelbagai alasan, termasuk untuk menyertai PRK di Permatang Pasir, sekalipun jauh di lipatan hatinya tak mahu lagi PRK. Justeru, Najib terus bertahan dengan DUN Perak daripada dibubarkan bagi pilihanraya yang menentukan survival UMNO di Perak, tetapi ketentuan-Nya sukar dihalang. PRK satu demi satu tak mampu dihalang menerusi ketentuan-Nya; apalagi H1N1 yang menjadi ketakutan sekarang adalah sukar di heh heh heh, macam demonstrasi 1 Ogos 2009 yang boleh dikerah segala kekuatan polis mengawalnya. Seorang aktivis UMNO di Selangor yang pernah dilantik menjadi nazir masjid pernah membisikkan kepada saya unsur-unsur angin, api, air dan tanah - tak siapa boleh menghalang.

Bagaimanapun saya tak sampai ke tahan pemikiran beliau; apalagi kekuatan senjata dan pasukan keselamatan juga tak mampu membendung unsur-unsur berkenaan termasuk juga H1N1. Firaun juga tak pernah mengaku dirinya tertekan dengan penampilan Musa Kalamullah A.H.; begitu juga Sultan Mansor Shah apabila Hang Jebat menaiki istana. Setelah satu demi satu hulubalangnya tumbang, barulah berulang kali menyebut nama Hang Tuah. Malangnya UMNO berasa malu untuk mengakui Hang Tuah berulang kali menyebut 'Tak Melayu hilang di dunia!', sebaliknya memberang memarahi 'Jebat derhaka, Jebat derhaka!'. Soalnya, marah kepada Jebat, atau marah kepada diri sendiri?


-Pak Dharma

No comments: