Tuesday, April 14, 2009

DARI LAMAN BLOG:

Sukar mahu beri kefahaman:
Melayu Abdul Wahab, Abdul Wahib...

Assalamualaikum,

Kadangkala Melayu Abdul Wahab dan Melayu Abdul Wahib sukar memahami kiasan yang sinis, disebabkan sudah menjad kebiasaan diserbu seladang yang menebong tak peduli apa. Justeru sukar untuk memberi kefahaman bagaimana Abu Nawas mentafsirkan perihal lembu pandai bercakap, apabila Melayu Abdul Wahab dan Melayu Abdul Wahib mengenali Siddiq Sigaraga sahaja. Sekalipun sudah dijual kepada Hussin Lempoyang, mereka masih juga anggap diri masing-masing setara dengan adiknya Abdul Wahub. Disebabkan tak tahu membezakan antara ketuanan Melayu dengan ketuanan UMNO, mereka menganggap memenangkan UMNO adalah mmenangkan Melayu.

Sekitar dekad 1970-an misalnya, Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan ketika itu (Tan Sri Abdul Samad Idris) disaman oleh aktivis pembangkang Ibrahim Singgeh (bekas ADUN Tapah Road, Perak) apabila melabelkan Melayu yang menyertai parti terbabit 'hati perutnya bukan Melayu'. Bagaimanapun kes tersebut diselesaikan di luar mahkamah, apabila akhbar yang membuat laporan tersebut bersetuju membayar sejumlah ganti rugi. Mesej yang disampaikan di sini ialah Melayu Abdul Wahab dan Melayu Abdul Wahib yang berkeliaran sekarang, berlagak seperti akhbar yang membuat laporan itu.

Maknanya mereka membisikkan yang molok-molok untuk memperoleh ganjaran; disebabkan bimbang 'bercakap benar' apabila hilang peluang! Isu 'rampasan kuasa' di Perak bukan bermula 6 Februari 2009; malah sudah digerakkan pada malam 8 Mac 2008. Sebahagian besar Melayu Abdul Wahab dan Melayu Abdul Wahib masih terpinga-pinga lagi ketika itu, tetapi Melayu Abdul Wahib sudah memikirkan 'untung rugi', 'buruk baik' dan 'malang tuah' politik Melayu. Bukan sahaja di Perak, malah di Selangor juga Melayu Abdul Wahib berperanan tetapi atas landasan: Ibarat memalu ular di belukar, kayu pemukul jangan patah, tanahnya jangan lembang, ular dipukul biarlah mati!

Tetapi Melayu Abdul Wahab dan Melayu Abdul Wahib berfikiran sebaliknya kerana dalam sanubari masing-masing memikirkan ganjaran, justeru: Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan, alang-alang berdawat biar hitam! Barangkali Melayu Abdul Wahab dan Melayu Abdul Wahib menyangka mudah sangat ganjaran berperanan seperti perihal George Bush di Iraq pada 2001. Iraq yang diramalkan Bush boleh selesai dalam beberapa minggu, sehingga beliau jadi 'kutu belahak' sekarang pun masih belum berakhir. Askar AS yang terbunuh di Iraq melebihi dari di Vietnam yang memalukan maruah rakyatnya. Begitulah!

-Pak Dharma

No comments: