Tuesday, April 14, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...

Telur itik dari Singgora
Zahid tak faham apa-apa!

Arakian tersebutlah kisah di sebuah negeri Melayu itu berasa beranglah Orangkaya Bagan Datoh Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi, apabila Orangkaya Tumpat menyamakan kekacauan di negeri gajah putih akan berlaku pula di negeri Perak. Syahdan sekalian orang banyak berasa hairan baru sahaja beberapa hari dipilih masuk ke balai penghadapan harakah Melayu (UMNO), sudah menunjukkan belang. Sudah diketahui oleh orang banyak Orangkaya Bagan Datoh itu pernah ia memukul seorang anak muda kerana berkehendak akan anak perempuannya.

Adapun Orangkaya Tumpat Dato' Kamaruddin Jaafar itu dahulunya bersama-sama ia dengan Orangkaya Bagan Datoh. Tetapi sekali persetua keluarlah ia memasuki harakah Islam (PAS) selepas Orangkaya Permatang Pauh diperlekeh orang, disebabkan kasihnya akan sahabatnya itu. Maka Orangkaya Bagan Datoh dan Orangkaya Pangkor Dato' Zambry Kadir kekalnya ia dalam harakah Melayu, kerana boleh juga menjadi kepala perang untuk melawan Orangkaya Permatang Pauh itu, adanya. Syahdan diberitahu oleh Tun Jana Khatib yang di Singapura, kalau Allah berkehendak orang yang berkuasa hari ini, akan hilanglah kuasanya keesokan hari.

Sebermula disuruh bunuh oleh Sultan Singapura akan Tun Jana Khatib itu. Maka Tun Jana Khatib pun dibawa orang ke tempat pembunuhan, serta ditikam orang hampir kedai membuat bikang. Syahdan darah Tun Jana Khatib titik ke bumi, badannya ghaib tiada berketahuan. Maka oleh orfang membuat bikang itu ditutupnya dengan tutup bikang darah Tun Jana Khatib itu, lalu menjadi batu; datang sekarang pun ada di Singapura (tetapi bukanlah Batu Putih yang tak mampu dipertahan oleh Orangkaya Pagoh Tan Sri Muhyiddin yang menjadi orang besar di kemudian hari). Ada suatu ceritera badan Tun Jana Khatib itu terhantar di Langkawi, ditanamkan orang di sana; itulah dipantunkan orang:

Telur itik dari Singgora (Songkhla di negeri gajah putih)
pandan terletak dilangkahi
darahnya titik di Singapura
badannya terhantar di Langkawi.

Sebab itulah kata orang-orang d akhir zaman jambatan bengkok ke Singapura itu menjadi kemarahan bekas Orangkaya Perdana Menteri Tun (Tabib) Mahathir Mohamad yang membangunkan Langkawi seperti disebut dalam 'Kitab Melayu' oleh:







HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: