Thursday, April 16, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...

Penitir canang diingatkan:
Jangan sibarkan berita palsu

Sebermula akan Orangkaya Menteri Penerangan Dato' Seri Rais Yatim (gambar) segeralah ia ingatkan penulis-penulis lain daripada penitir canang (disebut orang banyak ialah blogger) supaya jangan menyibarkan berita-berita palsu. Maka sukarlah fakir mahu menafsirkan perkara berita palsu, kerana pada suatu hari Raja Petra Kamaruddin yang berkata benar itu dipenjarakan ia beberapa bulan di Kemunting. Syahdan Orangkaya Dato' Seri Rais itu pernahlah ia bercakap benar, maka dicantas oleh bekas Orangkaya Perdana Menteri Tun (Tabib) Mahathir Mohamad terbuang ia beberapa lama.

Arakian sekali persetua penitir-penitir canang yang bercakap lain di mulut lain di hatinya, maka diberilah ia tempat. Setelah diketahui mereka apa sebenarnya berlaku, maka oleh penitir-penitir canang itu ditulisnya perkara yang molok-molok sahaja. Terlalulah sukacita hati Orangkaya Perdana Menteri dengan perkara molok-molok yang ditulis penitir-penitir canang; oleh itu mereka tak berani nak bersuara mengenai PPSMI itu, adanya. Syahdan bertanyalah sekalian orang banyak perkara palsukah yang disebut Bahasa Melayu, ketuanan Melayu, ledakan Altantuya, pemecatan Tun Salleh Abbas, BMF, pembunuhan Mamali dan banyak lagi?

Syahdan telah itu Seri Bija Diraja kembali ke Melaka. Maka negeri Melaka makin makmurlah, masyhurlah peri kebesaran Melaka itu dari atas angin datang ke bawah angin, seperti diberitahu penitir-penitir canang. Maka oleh segala Arab dinamainya Malakat, tempat perhimpunan segala dagang. Adapun zaman itu sebuah negeri pun tiada menyamai Melaka, melainkan Pasai dan Haru tiga buah negeri itu juga sama besarnya. Tua muda pun rajanya berkirim salam juga. Tetapi orang Pasai barang dari mana surat datang, jika salam pun dibacakannya sembah juga oleh bijaknya penitir-penitir canang bermuka-muka seperti disebut dalam 'Kitab Melayu' oleh:







HIDUP BAHASA MELAYU!



1 comment:

Seladang said...

Jika Seladang menulis tentang Si Rais Jelebu membakar jambatan dulu adakah ianya palsu?