Monday, August 3, 2009

SEKILAS PANDANG...

Ugut akan isytihar darurat:
Masih siumankah menteri UMNO?




Menteri Pertahanan Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi mengugut akan isytihar darurat, sekiranya pembangkang keterlaluan (UMNO tak keterlaluan, sekalipun berlaku rampasan kuasa di DUN Perak, pasir Johor dikorek hantar ke Singapura, tak masuk lagi tanah adat dan kampung tradisional di Negeri Sembilan yang dilunggah atas nama pembangunan, tetapi keselesaan bagi kelompok-kelompok dalam UMNO) seperti dilaporkan Utusan Malaysia hari ini (3 Ogos 2009). Keberangan rakyat tehadap UMNO sekarang, sebenarnya Ahmad Zaid pun faham apabila ditahan polis ketika di lapanganterbang Kota Kinabalu pada 1998. Mereka yang dikutuk oleh Ahmad Zahid sekarang inilah yang perjuangkan nasibnya ketika beliau di heh heh heh!

Survival politik perkara lain, tetapi kebenaran juga perlu dikesampingkan. Memang kaedah pelaksanaan mengawal demonstrasi terserah bulat-bulat kepada polis, tetapi selepas surat perintah ditanda tangan oleh menteri mahupun timbalan menteri (sama seperti kes di Mamali, Baling - kerana Ahmad Zahid membuat amaran juga dilaporkan dari Baling.) Ironinya, yang membuat amaran itu Menteri Pertahanan, bukan daripada Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Hishamuddin Hussein. (Ketika Ahmad Zahid disokong Dato' Seri Anwar Ibrahim, memanglah Hishamuddin sekadar Naib Ketua Pemuda di bawah Ahmad Zahid, tetapi sekarang Hishamuddin lebih kanan dalam kedudukan Naib Presiden).

Dalam mesyuarat GERAK yang dipelopori Allahyarham Dato' Fadzil Noor di Markaz PAS, di Taman Melewar pada September 1998 isu darurat juga turut dikemukakan oleh Aziz Bari dari UIA, sekiranya regim Tun Dr Mahathir ketika itu melaksanakannya. Perbincangan juga turut menjurus kepada langkah-langkah membantu keluarga tahanan termasuk Ahmad Zahid, Roslan Kassim dan ramai lagi, tetapi saya tak pernah kecewa sekalipun dipinggirkan oleh puak pembangkang. PRIMA juga tak pro pembangkang, tetapi sukar mengikut telunjuk UMNO dalam isu keganasan, kekerasan dan ketidak adilan. Begitulah!

Kolonial British juga sudah mengisytiharkan darurat pada 1948; malah Gerald Templer juga memperkenalkan kaedah 'pagar kawat berduri' di kawasan yang diklasifikasikan 'lokasi hitam', tetapi dalam tempoh 12 tahun - Melayu terpaksa menuruti kemahuan kolonial British. Perkara 10 dalam 'Kertas Putih Malayan Union' yang bermati-matian ditentang pada 1-4 Mac 1946 diterima semula. Malah pada 1963, Perkara 13 dalam 'Malayan Unon' dilkasanakan oleh UMNO bagi memenuhi agenda British. Justeru, apakah yang dimegahkan oleh UMNO dengan mendabik dada kononnya, Malayan Union berjaya ditumbangkan? Malah Perkara 8 dalam Malayan Union juga turut dikekalkan seperti disebut oleh Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dalam ucapannya merasmikan persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri pada 24 Mac 2009:

"UMNO menjunjung kedudukan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara. Raja-raja Melayu sebagai payung negeri menjadi elemen penting kepada supremasi Perlembagaan. Walaupun dalma sistem ini Raja bertakhta tapi tidak memerintah, setiap kerajaan tetap mentadbir atas nama baginda sebagai ketua cabang eksekutif. Oleh itu, jika orang Melayu sendiri tidak menunjukkan rasa hormat kepada Raja-Raja kita yang selama ini menjadi asas kestabilan dan simbol perpaduan, maka siapa lagi?. Aduhai! - Raja sekadar simbol, kerana yang memerintah ialah heh heh heh!

-Pak Dharma.

No comments: