Tuesday, June 9, 2009

INFO HAK ASASI MANUSIA


Mat Hassan tak prihatin:
Pelihara institusi adat di NS

Institusi adat di Negeri Sembilan mungkin pupus, sekiranya kerajaan negeri masih di dominasi oleh UMNO dan Menteri Besar Dato' Seri Mohamad Hassan, menurut pimpinan PKR di Rembau Badrul Hisham Saharin atau Chegu Bard (gambar, berbaju biru)dalam laman blognya http://chegubard.blogspot.com/ .UMNO terus menjadi pekak dan tuli dalam isu tanah Adat di Rembau yang akan menjadi mangsa jalan keretapi berkembar. Bukan sahaja permintaan waris terlibat tidak dilayan malah permintaan untuk berbincang juga tidak dipedulikan.

Menurutnya lagi, Regim UMNO/BN dan Mat Hassan tak pertahankan adat dan istiadat, malah turut memperkosa institusi agama hingga diperkotak katikkan. "Pengurusan wang zakat rugi... Peranan Mufti dalam mengurus wang zakat ditarik.... Tidak langsung taksub dengan Syeikh Murtadza keturunan Sheikh Ahmad keluarga mufti, namun mengapa tiba – tiba keturunan Sheikh Ahmad disingkirkan …. ? Adakah kerana 'arahan' Menteri Besar tidak dipeduli..." beliau mempersoalkan menerusi laman blognya.

Ketika istiadat mengangkat DYMM Paduka Seri Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan juga ada cerita disebaliknya. Regim ingin campur kacau namun mujur pemegang amanah adat keras kental sedikit. (Sekalipun tak dsentuh oleh YM Dato' Seri Maharaja Khalid Bonget dan Pak Dharma dalam 'Helo Malaysia' di TV Bernama (502) pada 3 dan 9 Januari 2009 mengenai isu pelantikan Yamtuan Besar kepada Tuanku Muhriz). Seterusnya kata Chegu Bard, jelas kerajaan UMNO/BN Negeri Sembilan dan Mat Hassan gagal memainkan peranan dalam memulihara kemuliaan Adat Perpatih.

No comments: