Tuesday, June 9, 2009

KOMENTAR

bersama Pak Parjo...

Maka diusir harakah Islam
Habis manis sepah dibuang

Sebermula tersebutlah sebuah hikayat selepas beramuk-amukan pada 13 Mei 1969, harakah Islam (PAS) itu berpakatlah ia dengan harakah Melayu (UMNO). Selang beberapa lamanya pada 1978, maka diusir harakah Islam itu macam habis sepah manis dibuang. Arakian pada 1978 itu harakah Melayu sudah kuatlah ia, maka oleh itu tak perlulah lagi ia kepada harakah Islam. Adapun hulubalang Dato' Haji Muhammad bin Nasir itu dijanjikan akan menjadi Menteri Besar Kelantan, sekonyong-konyong maka alah ia, maka jawatan Menteri Besar Kelantan diberikan kepada Dato' Muhammad bin Yaacob. (Gambar hiasan, pimpinan harakah Islam sekarang)

Arakian, turun sebuah kapal dari Judah datang ke Melaka; di dalam kapal itu ada seorang pendeta Maulana Sadar Jahan namanya. Telah sampai kepada Sultan Mahmud Shah, baginda pun berguru pada Maulana Sadar Jahan itu, ia terlalu alim, dan anakanda baginda Raja Ahmad pun disuruh baginda mengaji pada Maulana Sadar Jahan.Pada suatu malam Maulana Sadar Jahan dijemput makhdum diperjamu. Maka telah sudah, lalu kembali. Terlalu gembira Maulana Sadar Jahan kerana dipermulia oleh segala Melayu. Syahdan pada suatu malam Maulana Sadar Jahan duduk bersama Bendahara Seri Maharaja berkata-kata akan ilmu, maka Seri Rama datang dengan mabuknya.

Maka ditegur oleh Maulana Sadar Jahan, maka oleh Seri Rama berkata ia, "Tuan turun dari atas angin ke Melaka ini adalah mencari harta, janganlah berpura-pura alim." Setelah didengar orang ramai,maka diperbuatnya pantun:

Seri Rama datang mengaji
Guru Maulana duduk bertingkat
Apa nama kalau dikeji
Diburu harta dengan pangkat

Setelah itu maka disurat orang seperti dirawi dalam 'Kitab Melayu' oleh:







HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: