Tuesday, June 9, 2009

UMNO CABAR KESABARAN MELAYU:


KerajaanUMNO mahu laksana:
SPM gagal kalau tak lulus Inggeris

Terkilat ikan di air sudah tahu jantan betinanya, justeru kerajaan pimpinan UMNO terus melakukan 'test market' dalam isu Bahasa Inggeris, di samping mencabar tahap kesabaran bangsa Melayu. Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempelawa orang ramai mengemukakan pandangan masing-masing kepada Kementerian Pelajaran mengenai isu mewajibkan calon lulus mata pelajaran bahasa Inggeris sebagai syarat lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Katanya, satu lagi perkara yang memerlukan pandangan orang ramai ialah pembelajaran bahasa Inggeris di sekolah pada masa ini yang tidak melibatkan pengajaran tatabahasa tetapi hanya untuk berkomunikasi.

Muhyiddin belum menjadi Ahli Parlimen pada 1969, apabila kerajaan pimpinan UMNO hilang banyak kerusi apabila Tunku Abdul Rahman Putra menolak Bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi pada 1967 (iaitu syarat kemerdekaaan negara, Bahasa Inggeris kekal sebagai bahasa rasmi dalam tempoh 10 tahun dari 1957-1967). Ketika itu pelajar Darjah IV sekolah Melayu dibolehkan memasuki 'remove class' ke sekolah aliran Inggeris. Tetapai apabila DAP banyak menang dalam pilihanraya 1969, bagi mengekang perkembangan parti itu serta merta diperkuatkan Bahasa Melayu, menyebabkan Ahli-AhliParlimen DAP kelam kabut kerana tak fasih berbahasa Melayu.

Disebabkan PAS memenangi banyak kerusi pada pilihanraya 1999, dipertingkatkan pula Bahasa Inggeris, kerana pada pandangan UMNO kebanyakan orang PAS tak boleh berbahasa Inggeris. UMNO cuba mempolitikkan isu Bahasa Inggeris untuk mengekang kebangkitan PAS (itu pun masih ramai orang PAS tak sedar). Pada dekad 1940-an, Jepun juga memaksa orang Melayu belajar bahasa Jepun untuk menghapuskan budaya Melayu, bagaimanapun mereka dikalahkan kerana 'budaya memaksa' itu. “Saya sekadar melontarkan perkara itu kepada masyarakat untuk mendapatkan pandangan. Saya anjurkan supaya ada maklum balas masyarakat dalam bentuk debat,” kata Muhyiddin lapor Utusan Melayu hari ini (9 Jun 2009).
Muhyiddin memberitahu pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung pertama Persatuan Alumni Maktab Kirkby Malaysia di Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) di Bukit Kiara di sini semalam (8 Jun 2009). Hadir sama presiden penaja persatuan alumni itu, Tan Sri Yahaya Ibrahim. Muhyiddin menambah, memandangkan beliau hanya ingin mengumpul pandangan berhubung kedua-dua perkara itu maka tiada sebarang tempoh yang ditetapkan untuk orang ramai mengemukakan pendapat. “Mempelajari bahasa Inggeris tetapi tidak mewajibkan pelajar untuk lulus subjek berkenaan dalam SPM menjadikan standard bahasa Inggeris merosot," kata Muhyiddin.

No comments: