Tuesday, June 9, 2009

INFO LUAR NEGARA:


Wartawan jadi mangsa:
Apabila dua negara bertelagah

Ketegangan dua negara Amerika Syarikat (AS) dan Korea Utara berikutan isu pelancaran nuklear semakin meruncing, apabila dua wartawan AS dipenjarakan di Korea Utara. Wartawan berkenaan menjadi mangsa, ketika dua negara bertelagah yang membabitkan kepentingan politik dan ekonomi. PRIMA mengutuk penahanan dua wartawan berkenaan, di samping mengingatkan kerajaan AS tak mengambil tindakan bodoh untuk menghantar tentera seperti dilakukan di Iraq dan Afghanistan, atau kepongahan Israel terhadap Palestin. Bagi PRIMA kedua-dua negara baik AS maupun Korea Utara wajar menghormati profesion kewartawanan.

Pimpinan Amerika Syarikat (AS) di bawah Presiden Barrack Hussein Obama tak akan mengirim tentera bagi membebaskan dua orang wartawannya yang dipenjarakan di Korea Utara, lapor William Foreman dan Matthew Lee dari Associated Press (AP) hari ini (9 Jun 2009). Euna Lee, 36 dan Laura Ling, 32 wartawan stesen Gore's Current TV (stesen TV milik bekas Naib Presiden AS, Al Gore) dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dengan kerja berat oleh Korea Utara. Bagaimanapun rundingan sedang diatur bagi membebaskan kedua-dua wartawan terbabit mengikut sumber pentadbiran Rumah Putih, malah mungkin menggunakan khidmat Gabenor New Mexico, Bill Richardson.

Beliau dianggap berpengalaman dalam rundingan tersebut, kerana pernah melakukan misi yang sama pada 1990 di Korea Utara. Di samping Bill Richardson, pimpinan Rumah Putih juga menaruh keyakinan kepada Al Gore sendiri bagi merundingkan pembebasan dua wartawan itu. "Richardson dan Gore sudah dihubungi bagi mengambil langkah seterusnya untuk rundingan dan membebaskan Euna Lee dab aura Ling," menurut sumber pegawai kanan di Rumah Putih. Bagaimanapun Setiausaha Negara AS, Hillary Rodham Clinton memberitahu media semalam (8 Jun 2009), pihaknya lebih percaya kepada rundingan dalam menelesaikan isu berbangkit. "Kita akan berunding di samping merayu Korea Utara segera menghantar balik dua wanita muda ini," kata Hillary Clinton kepada media.

No comments: