Wednesday, August 6, 2008

WARGA PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)
S U A R A P R I M A
(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)

DARI LAMAN BLOG

KERETA NASIONAL TAHAN DIUJI
JAMINAN PEMIMPIN SEKADAR MIMPI

Assalamualaikum,

Ketika berdiri di jendela rumah semalam (5 Ogos 2008), saya melihat kereta kren di luar, seolah-olah mahu menarik kereta saya. Sebelum beberapa andaian terpahat di minda saya melihat jiran di sebelah, bekas pensyarah di UTM Dr Ir Raju tersengih-sengih di luar pagar. Beliau melambai tangan ke arah anak saya meminta membantu menolak kereta Waja isterinya yang tersadai akibat tak boleh dihidupkan enjin. Kata Dr Ir Raju baru dua bulan sahaja kereta berkenaan digunakan, tiba-tiba mengalami masalah. Memang sebelum itu isterinya Puan Rani juga menggunakan kereta nasional ‘Waja’, tetapi sering sahaja dihantar ke workshop. Entahlah! Bagaimanapun saya berasa hairan juga, kerana baru dua bulan sahaja digunakan, kereta nasional banyak sangat ‘ragam’ hingga menyulitkan pengguna.

Ironinya, Dr Ir Raju yang menggunakan kereta jenama ‘Honda’ tak mengalami apa-apa masalah sejak empat tahun lalu. Mungkin sahaja segalanya berlaku secara kebetulan, kerana Haji Abu Bakar Ninggal yang menggunakan kerena ‘Wira’ pernah juga beliau nasihatkan saya jangan gunakan kereta jenama berkenaan. Sebaliknya di jalanraya saya melihat banyak kereta Wira digunakan seolah-olah sudah menjadi pilihan orang ramai, sekalipun pengguna yang lain terus merungut dan merungut. Barangkali! Justeru ketika kerajaan negeri Terengganu kecoh dengan kereta jenama ‘Perdana’ yang dikatakan membebankan kos penyelenggaraan, Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi memberi jaminan kereta nasional ‘memang tahan diuji’, tetapi segalanya masih lagi diganggu mimpi ngeri. Alahai!

Memang saya juga menggunakan kereta nasional, tetapi tak pernah pula menghadapi masalah sekalipun digunakan secara ‘lasak’ juga. Ketika dijemput oleh L Mankadir Shamsi ke Jerantut, April 2008 lalu saya gunakan kereta berkenaan. Apalagi Mankadir juga menggunakan kereta nasional jenama ‘Kembara’, sering berulang alik dari Temerloh ke Kuala Lumpur, beliau tak pernah merungut mengenai kondisi kenderaannya. Lainlah Dato’ Kamal Amir Kamal Hijaz yang mampu menggunakan tiga buah kereta Mercedez ala Exco kerajaan negeri Terengganu, tetapi kos penyelenggaraan tak disponsor sesiapa, sebaliknya daripada wang saku sendiri. Pimpinan PRIMA juga menyelenggara kos kereta masing-masing tak disponsor sesiapa, dalam keadaan petrol melambung naik masih juga mampu mengikuti aktiviti ke sana dan ke sini. Heh heh heh!

Malam kelmarin (4 Ogos 2008) ketika dalam perjalanan balik selepas menghantar anak saya ke Seri Kembangan, singgah pula di Taman Kencana, Cheras apabila Zakaria Bidin beritahu ‘mi bandung Muar’ di gerai berhampiran Menara MPAJ rasanya ehem ehem! Justeru jam 12 malam, saya menelefon Zakaria Bidin memintanya datang ke gerai berkenaan. Memang gerai makan berkenaan dikendalikan oleh peniaga-peniaga Melayu, sayangnya berhampiran dengan tempat membuang sampah dengan baunya, aduhai kurrr semangat! Sepatutnya MPAJ yang sudah dikuasai oleh kerajaan baru perlu prihatin dengan penjaja-penjaja Melayu yang selama ini diabaikan oleh UMNO. Nah, sekarang masanya kerajaan bukan UMNO buktikan kepada rakyat, bukan sahaja prihatin malah sensitif dengan permasalahan mereka. Begitulah!

-Pak Dharma.

INFO HAK ASASI MANUSIA


(Kenyataan media Ketua Pimpinan PRIMA, Pak Dharmala N.S. di Kuala Lumpur pada 6 Ogos 2008, berkaitan Badan Pencegah Rasuah (BPR) akan membuka semula kertas siasatan berhubung dkawaan rasuah dan penyelewengan pembinaan MRR2).

BPR PERLU TELUS, TULUS & TURUS
KERTAS SIASATAN PEMBINAAN MRR2

Badan Pencegah Rasuah (BPR) perlu memastikan kertas siasatan berhubung dakwaan rasuah dan penyelewengan dalam projek pembinaan Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2) sebelum ini telus, tulus dan terus apabila mahu membuka semula kertas siasatan yang baru. Rakyat perlu diberitahu mengenai hasil siasatan BPR berkaitan kontraktor yang terbabit dalam pembinaan Pakej II MRR2 berharga RM238 juta, apabila keretakan berlaku lagi pada tiang jejambat seperti dilaporkan Ahad lalu (3 Ogos 2008). Sepatutnya keretakan tak mungkin berlaku, selepas BPR menjalankan penyiasatan secara positif, apalagi serpihan daripada keretakan berkenaan merosakkan dua kenderaan yang melalui di bawah jejambat terbabit.

Malah Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi mengakui sebanyak RM70 juta sudah dibelanjakan bagi membaiki keretakan sebelum ini, hingga ianya ditutup kali pertama pada 9 Ogos 2004, diikuti pada Februari 2006 dan dibuka kepada lalu lintas pada Disember 2006. Apalagi siasatan pakar perunding British, Halcrow Consultants Ltd (Halcrow) iaitu berdasarkan kajian yang dibuat kerosakan tiang jejambat MRR2 akibat kecuaian pemasangan cerucuk dan tetulang besi yang tidak mengikut spesifikasi dan reka bentuk. Bagaimana ianya boleh diluluskan kalau tak mengikut reka bentuk asal? Justeru rakyat perlu diberitahu secara terbuka (i) Kertas siasatan BPR berhubung siasatan rasuah dan penyelewengan dalam projek pembinaan Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2) sebelum ini, (ii) Laporan kajian Halcrow terhadap pembinaan MRR2.

ANWAR DI SPINA KE MAHKAMAH BESOK
MENJELANG PENAMAAN CALON P/RAYA KECIL

Penasihat PKR Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan di spina besok (7 Ogos 2008) ke mahkamah bagi menghadapi tuduhan meliwat bekas pembantunya berusia 23 tahun, menjelang hari penamaan calon bagi pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh dijangka pertengahan Ogos 2008 ini. Ketika UMNO gagal memujuk Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin menjadi calon BN, UMNO pula berhadapan dengan isu ‘politik wang’ pada mesyuarat Cawangan dan Bahagian yang bermula sekarang seperti disebut Menteri Dalam Negeri Dato’ Seri Syed Abdul Hamid Albar dan Ketua Puteri UMNO Dato’ Nuraini Ahmad. Isu Dato’ Seri Anwar di spina besok, tetap dikaitkan dengan pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh, sekalipun ianya dinafikan oleh pemimpin UMNO yang serba kelam-kabut, gamam-kecut dan geram-takut. Aduhai!


INFO SASTERA & BUDAYA

PENGKRITIK SASTERA ‘TERLEPAS PANDANG’
PERSIS ‘7 ORANG BUTA DENGAN SEEKOR GAJAH’

Dalam buku ‘Sejarah Sastera Melayu Moden (Sesudah Tahun 1800)’ yang disusun oleh Wan Shamsuddin Mohd Yusoff (Syarikat Kerjasama Kredit dan Permodalan Pegawai-Pegawai Melayu Negeri Kedah; 1971) bagi siri ulangkaji STP/HSC penampilan S Othman Kelantan tak dibincangkan, beritahu aktivis sastera Dato’ Dr Mohd Mansor Abdullah. Justeru menurut Dato’ Dr Mohd Mansor yang juga bekas Timbalan Naib Canselor (HEP) UTM, pelajar-pelajar STP/HSC sekitar dekad 1970-an tak didekatkan dengan karya-karya S Othman Kelantan (Allahyarham) yang meninggal dunia baru-baru ini. Sebaliknya kata Dato’ Dr Mohd Mansor, dalam pembangunan persuratan Melayu S Othman Kelantan seangkatan dengan A. Samad Said, Shahnon Ahmad dan Alias Ali. “Ketiga-tiga sasterawan terbabit dicatatkan dalam buku berkenaan, tetapi S Othman Kelantan tak ditampilkan,” beritahu Dato’ Dr Mohd Mansor.

Bagaimanapun katanya memang dalam perbincangan sastera bukanlah serba lengkap, kerana pengkritik juga ‘terlepas pandang’ kepada karya-karya besar apabila penilaian itu persis ‘tujuh orang buta dengan seeekor gajah’. Menurut Dato’ Dr Mohd Mansor, antara karya-karya besar S Othman Kelantan yang hampir ‘terlepas pandang’ oleh pengkritik sastera termasuklah ‘Angin Timur Laut’ dan ‘Juara’. Bagi Dato’ Dr Mohd Mansor novel ‘Angin Timur Laut’ seakan-akan mempunyai persamaan dengan ‘Ranjau Sepanjang Jalan’ (Shahnon Ahmad) iaitu perjuangan manusia melawan fenomena alam, tetapi latar dan wataknya tetap jauh berbeza. “Novel ‘Juara’ antara novel karektor Melayu yang menarik dengan mementingkan aksi lebih daripada cerita,” kata Dato’ Dr Mohd Mansor.

INFO SUARA PROLITAR

BERAPA LAMA JALAN DITUTUP:
MPS PERLU PRIHATIN SEMUA KAUM

Jalan di hadapan pejabat PKR bersebelahan Jalan 3/11 di Taman Seri Gombak ditutup sejak Sabtu lalu (2 Ogos 2008) hingga hari ini Rabu (6 Ogos 2008) masih tak dibuka kepada lalu lintas. Jalan ditutup kerana perayaan komuniti Cina. Kalau dulu MCA yang buat sehari dua, orang PAS akan kecoh seluruh negeri. Negeri ini bukan untuk kebebasan satu kaum, tetapi berbilang kaum. Apahal dengan Majlis Perbandaran Selayang (MPS) yang tutup jalan itu lama sangat. Hari Isnin pasar malam; hari Sabtu pasar malam di situ. Kena jaga juga perasaan komuniti lain yang gunakan jalan berkenaan – (SMS; 6 Ogos 2008; 18:41:17 – Man Cincai; Selayang, Selangor).

KOMENTAR
bersama Pak Parjo

ILMU AGAMA LEBIH PENTING
BUKAN GELARAN ‘HAJI’ YANG KOSONG


Sebermula tersebutlah di dalam negeri Melayu itu akan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Orangkaya Dato’ Dr Marsitah Ibrahim memberitahu dibolehkan sesiapa membuat pinjaman untuk menunaikan fardu haji. Maka berkatalah pula akan menterinya Orangkaya Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, setelah dirujuk kepada Majlis Fatwa, maka ianya bercanggah dengan hukum syarak. Adapun di dalam rukun Islam sudah jelas disebutkan ‘naik haji ke Mekah atas mereka yang berkuasa (mampu)’. Arakian sudahlah dinyatakan ‘mereka yang berkuasa’ itu ialah yang mempunyai cukup wang, dan tak ianya berhutang dalam perkara menunaikan fardu haji itu, adanya. Syahdan, akan guru fakir selalulah mengingatkan yang penting ialah ‘ilmu agama’ bukanlah gelaran ‘haji’ itu.

Syahdan maka Fakir Muhammad pun naik ke darat membawa Quran, maka disuruhnya baca pada orang negeri Lamiri itu, seorang pun tiada dapat membaca dia. Maka Fakir Muhammad pun naik kapal lalu belayar. Berapa lamanya maka sampai ke negeri Haru. Maka segala orang di dalam negeri Haru itu pun semuanya masuk Islam. Maka fakir pun nai ke darat membawa Quran, maka disuruhnya baca, seorang pun tiada tahu membaca dia. Maka Fakir Muhammad pun bertanya kepada orang di dalam negeri itu, ‘Di mana negeri yang bernama Samudera itu?’. Maka Fakir Muhammad pun naik kapal, lalu belayar pula. Maka jatuh ke negeri Perlak. Maka mereka itu pun diIslamkan oleh Fakir Muhammad, kerana dengan ilmunya menyibarkan Islam ia datang ke negeri Melayu seperti disebut dalam ‘Kitab Melayu’ oleh:


HIDUP BAHASA MELAYU!