Sunday, February 24, 2008

JAWATANKUASA AD-HOC WARGA
PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)

(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)





DARI LAMAN BLOG





TAK BERTANDING PADA PILIHANRAYA
RUANG LAIN BANTERAS KEBOBROKAN




Assalamualikum,




Pimpinan Gerakan Membanteras Rasuah (GERAK) Sdr Ezam Mohd Noor dalam SMS pagi ini (23 Februari 2008) beritahu beliau tak bertanding pada pilihanraya kali ini (penamaan calon besok, 24 Februari 2008), sebaliknya akan terus menumpukan kepada ruang lain bagi menangani kebobrokan dalam pentadbiran negara. Sekalipun kerajaan membuat pelbagai penafian, namun secara logik kebobrokan yang berlaku memang puncanya dari amalan rasuah yang keterlaluan. Justeru Ezam merasakan lebih baik mengambil pendekatan membanteras rasuah menerusi gerakan NGO (iaitu GERAK), daripada bertanding dalam pilihanraya atas tiket Bebas ketika ‘perhambaan minda’ masih menjadi ‘duri dalam daging’ kepada masyarakat Melayu.

Sebelum ini beberapa orang rakan juga bertanya kepada saya, sama ada akan turut bertanding dalam pilihanraya atau tidak, malah petang ini (23 Februari 2008) penyair Yassin Salleh juga menelefon meminta penjelasan. Semalam (22 Februari 2008), Ustaz Azmi dari Negeri Sembilan juga berharap saya bersedia menjadi calon (kononnya pernah mengikuti ceramah politik saya yang dianggap tak banyak berbeza dari Dato’ Seri Dr Rais Yatim berdasarkan ungkapan bahasa), bagi menyaingi calon UMNO yang sering bermain dengan kata-kata. Sama juga dengan pendekatan Sdr Ezam, memang saya merasakan menentang ‘perhambaan minda’ tak semestinya menerusi bertanding dalam pilihanraya, kerana ruang penulisan juga mampu memainkan peranan.







Malah mereka yang menduduki kerusi di Parlimen juga kadangkala meminta bantuan penulis-penulis bagi menyampaikan mesej kepada khalayak. Begitulah! Apalagi pada pilihanraya 1999 pun memang saya ditawarkan bertanding, sebaliknya terpaksa menolak atas sebab-sebab prinsip, apabila ‘perhambaan minda’ menjadi musuh manusia di mana-mana. Pada 2004 juga masih ada pihak meminta saya bertanding, tetapi saya tak akan mengambil pendekatan ‘peluru habis Palembang tak alah!’. PRIMA mengakui banyak urusan dengan jabatan kerajaan, mahupun kementerian mampu diselesaikan secara pintar bagaikan ‘memalu ular tengah belukar; ularnya biar mati, kayu pemukul jangan patah, tanahnya jangan lembang’. Astaga!







Justeru ketetapan yang diambil PRIMA dalam mesyuarat tak rasmi sebelum ini ialah menyeru pengundi-pengundi dalam pilihanraya ke 12 pada 8 Mac 2003 ‘MEMILIH CALON, BUKAN MEMILIH PARTI’. Bagi aktivis PRIMA mahupun kalangan rakan-rakan yang bersimpati dengan pendekatan PRIMA, tak ada istilah ‘UNDI RAHSIA’ lagi, sebaliknya ‘MENGUNDI CALON, BUKAN MENGUNDI PARTI’. Di kalangan aktivis PRIMA juga masih ramai akan memberikan undi kepada Barisan Nasional (BN) tetapi adalah dari calon UMNO bukan di luar UMNO, asal sahaja calon UMNO lebih baik daripada calon lawannya. Begitulah!







-Pak Dharma.







INFO HAK ASASI MANUSIA



KUASA PERINGKAT AKAR UMBI
PAK LAH TERPAKSA MENGAKU KALAH




Pendekatan Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu merombak struktor pentadbiran UMNO menerusi pilihanraya ke 12 pada 8 Mac 2008 ini, terjejas berikutan kuasa ahli-ahli di peringkat akar umbi menolak pembaharuan yang drastik. Menteri Besar Perlis, Dato’ Seri Shahidan Kassim yang mahu digugurkan terpaksa dikekalkan memimpin kerajaan negeri Perlis menghadapi pilihanraya, berikutan desas desus risiko yang akan menimpa UMNO di negeri itu sekiranya Pak Lah meneruskan pendekatan tersebut. Malah Dato’ Seri Shahidan mencapai kemenangan berganda pula, apabila berjaya membawa adiknya Ismail Kassim bertanding di kerusi Parlimen Arau, seolah-olah sinikal kepada penentangan yang dibuat Setiausaha Agung UMNO Dato’ Seri Radzi Shiekh Ahmad sebelum ini.




Senario di Negeri Sembilan sekadar menghadapi perubahan di Jelebu sahaja, apabila 17 wakil rakyat yang sepatutnya digugurkan, hanya 16 sahaja menepati ramalan awal. Salah seorang yang akan digugurkan Dato’ Seri Dr Rais Yatim mampu terus bertahan di kerusi Parlimen Jelebu, sekalipun beliau enggan menerima tawaran menjadi Setiausaha Agung Komanwel bagi ‘meranapkan’ kerjaya politiknya. Sebaliknya Dato’ Yunus Rahmat yang disebut-sebut mengisi kerusi Parlimen Jelebu, terpaksa akur dengan kuasa di peringkat ‘akar umbi’ apabila menerima kompromi bagi bertanding di kerusi DUN Klawang setelah penyandangnya turut tersenarai digugurkan. Rumusannya Pak Lah terpaksa mengalah apabila ‘kuasa akar umbi’ lebih berbisa daripada ‘Presiden’. Heh heh heh!




INFO SASTERA & BUDAYA




TIGA BUAH BUKU KARYA RON
KRITIKAN TERHADAP KEBOBROKAN



Bekas Ahli Parlimen UMNO Parit Sulong, Johor Dato’ Ruhanie Ahmad menghasilkan tiga buah buku terbarunya yang dianggap kontroversi dengan judulnya ‘GELOMBANG KUNING KEBAGKITAN RAKYAT’ (GKKR), ‘HINDRAF SATU KONSPIRASI’ (HSK) dan ‘TOYOL COURT’ (TC). Buku GKKR secara sinikal mempertikai fenomena pentadbiran yang dipengaruhi ‘Tingkat 4 di Putrajaya’ hingga menimbulkan gelombang kebangkitan rakyat dalam insiden di Istana Negara. Dato’ Ruhanie yang lebih dikenali sebagai ‘Ron’ turut mempersoal program ‘Wilayah Pembangunan Iskandar’ hingga ianya mendedahkan rakyat negeri Johor kepada jaringan politik kuasa luar secara terancang.




Ketiga-tiga buah berkenaan sudah berada di pasaran sekarang dengan harga RM51 satu set. Bagaimanapun bagi tempoh kempen pilihanraya menjelang 8 Mac 2008, harga bagi senaskhah buku-buku berkenaan ialah RM10. Penyair Yassin Salleh mewakili Dato’ Ron menawarkan harga terendah buku berkenaan, sekalipun terpaksa memberi subsidi kepada penerbitannya bagi menampung kos percetakan. Menurut Sdr Yassin bagi mereka yang berminat membeli buku-buku berkenaan bolehlah menghubunginya menerusi telefon 016-6832861 atau terus mengikuti laman blog www. kuda-kepang.com. bagi keterangan lanjut. Sdr Yassin juga memberitahu beberapa kawasan pilihanraya di Pahang sudah pun bersetuju menganjurkan program penjualan buku bersama Dato’ Ron.




KOMENTAR
bersama Pak Parjo



PENGUNDI BUKAN MELAYU DI BANDAR
JADIKAN CALON-CALON BN KURANG SELESA



Sebermula diceriterakan oleh yang empunya ceritera, bahawa pada pilihanraya yang ke 12 disebuah negara bernama Malaysia pada 8 Mac 2008 itu, pengundi-pengundi bukan Melayu dikatakan bermuafakat memberi sokongan kepada lawan kerajaan. Maka semua calon-calon BN yang mewakili kerajaan, terlalu kurang selesa dengan keadaan tersebut. Arakian akan Dewan Perniagaan Cina (DPC) dan Persatuan Pendidikan Cina (Dong Jai Zong) pun diminta memberikan pertolongan. Tersebutlah pula dalam jabatan-jabatan kerajaan sudah dibenarkan akan kontraktor-kontraktor bukan Melayu memohon apa sahaja pelbagai kemudahan, dengan tiadalah lagi syarat-syarat seperti sebelum ini, adanya.




Adapun akan DPC itu diberitahu kepada fakir sudahlah menerima suntikan setengah juta ringgit, begitu juga dengan sebuah sekolah tinggi Cina di bandar Seremban, Negeri Sembilan diberilah setengah juta ringgit untuk pembangunan pendidikan Cina di situ. Aduhai! Syahdan tersebutlah pula akan anak-anak bukan Melayu di ladang-ladang yang tak mempunyai sijil beranak dibenarkan ia mendaftar di sekolah-sekolah kerajaan, kerana bimbanglah akan kehilangan ‘undi penentu’ di kalangan bukan Melayu itu. Terlalulah bermurah hatinya kerajaan kepada masyarakat bukan Melayu bagi membantu calon-calon bukan Melayu di bandar, sekalipun sudah tersurat di dalam hikayat Melayu: Kera di hutan disusukan, anak dipangku diletakkan, dagang lalu nasi ditanakkan, laki pulang dalam kelaparan!




Syahdan akan Maharaja Cina itu dihantarlah puterinya ke Melaka untuk didudukkan dengan Sultan Mansor Syah. Maka diutuslah Tun Perpatih Putih ke benua Cina dalam urusan menjemput Puteri Hang Li Po ke Melaka. Adapun Tun Perpatih Putih itu adik Bendahara Paduka Raja Tun Perak, yang kakak mereka Tun Kudu pernah dikahwinkan dengan Sultan Muzaffar Syah (iaitu ayahanda Sultan Mansor Syah). Tun Kudu itu diceraikan oleh Sultan Muzaffar Syah dinikahkan pula dengan bapa saudaranya Seri Nara Diraja Tun Ali bin Mani Purindam, bagi mengelakkan perbalahan orang-orang Melayu dengan saudagar-saudagar India yang mendapat perlindungan Seri Nara Diraja Tun Ali seperti yang disuratkan dalam ‘Kitab Melayu’ oleh:

















HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: