Thursday, July 31, 2008

WARGA PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)
S U A R A P R I M A
(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)

DARI LAMAN BLOG


AYAH S OTHMAN MENINGGAL DUNIA
PAKSI KEJAYAAN PENDIDIKAN MELAYU

Assalamualaikum,

Ketika menerima SMS dari Dato’ Dr Mohd Mansor Abdullah pagi ini (31 Julai 2008) kira-kira jam 6.30 am, saya baru sahaja selesai solat subuh. Beliau beritahu mengenai ayah Profesor Dr Syed Othman Syed Omar berpulang ke rahmatullah malam semalam kira-kira jam 12.00 malam (30 Julai 2008). Al-Fatihah! Memang saya tak berapa kenal rapat dengan Profesor Dr Syed Othman yang lebih dikenali sebagai sasterawan S Othman Kelantan. Bagaimanapun bagi pihak PRIMA saya mengucapkan takziah kepada keluarga S Othman berikutan berpulangnya ke rahmatullah ayah tersayang, moga-moga Allah SWT cucuri rahmat ke atas rohnya. Apalagi kegigihan Profesor Dr Syed Othman dalam bidang akademik memang dikagumi kawan-kawan hingga mencapai puncaknya lulus dengan kesarjanaan yang berpaksi menerusi pendidikan Melayu.

Mungkin sahaja ayahnya menjadi pendorong kepada S Othman Kelantan berkarya, berdasarkan wacana bersama Sasterawan Negara di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) tahun lalu (2007). Dalam wacana berkenaan S Othman Kelantan yang kelihatan mampu berhumor, beritahu fasal sering habiskan masa membaca kitab-kitab ayahnya sebagai pakej pengalaman awalnya berkarya. Pada 1995 saya pernah melihat S Othman Kelantan tekun mengikuti wacana politik di UKM, ketika saya menjadi ahli panel bersama Dato’ Ahmad Shabery Cheek (sekarang Menteri Penerangan, ketika itu Ketua Penerangan PSM46) dan Dr Harun Taib (mewakili PAS) dengan dipengerusikan oleh Dr P Ramasamy. Begitulah!

Dalam perjalanan ke kedai kek seorang kawan petang ini (31 Julai 2008) jam 6.00 pm, editor Buletin Rakyat, Norzah Haji Kepol menelefon beritahu mengenai Ahli Parlimen Permatang Pauh, Dato’ Seri Wan Azizah Ismail yang juga Presiden PKR mengosongkan kerusinya bagi memberi laluan kepada suaminya, Penasihat PKR Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Maknanya, kalau dihalang Dato’ Seri Anwar menjadi Ahli Parlimen pada PRU12, Mac 2008 (disebabkan tempoh kelayakan menjadi calon April 2008), mungkin sahaja Ogos atau September 2008, beliau akan memasuki Parlimen juga sekiranya diizin Allah SWT (kalau beliau menang). Begitu juga apabila dihalang beliau menjadi Perdana Menteri menerusi konspirasi, sekiranya diizin Allah SWT segalanya boleh berlaku.

Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi juga pernah tersisih selepas insiden 1987, malah Tun Dr Mahathir Mohammad sendiri mungkin tak menduga beliau akan membuat come back. Barangkali! Bukan Dato’ Seri Abdullah sahaja disisihkan UMNO, malah Dato’ Seri Dr Rais Yatim, Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek, Dato’ Seri Radzi Sheikh Ahmad di samping rakan-rakan mereka yang lain turut tersisih. PAS juga hampir tenggelam selepas dikerenyuk habis pada 1978, hingga tragedi Mamali juga tak mampu memulihkan signifikan PAS. Sebaliknya pada 1990 segalanya berlaku dengan izin Allah SWT, ketika UMNO berberantakan selepas insiden 1987, diikuti gempa politik yang melebihi 7 skala Ritcher pada 1999. Justeru segalanya boleh berlaku, insya Allah!

-Pak Dharma

INFO HAK ASASI MANUSIA


PENIAGA KEK BIMBANG HARGA TELUR
MENTERI DIDESAK PANTAU MENJELANG RAYA

Kerajaan didesak memantau kenaikan harga barang menjelang Hari Raya Adidilfitri dijangka Oktober 2008 ini mulai sekarang, bagi mengelak pihak tak bertanggungjawab mengeksploit pengguna secara terancang. Serentak dengan itu Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato’ Seri Shahrir Abdul Samad diingatkan supaya kerap turun padang, bagi memahami masalah pengguna dengan lebih dekat, kata seorang peniaga kek di Lembah Kelang, Haji Rahmat Said. Ketika ditemui di premis kedainya, Haji Rahmat mengakui kenaikan harga bahan-bahan produk termasuk telur, buah-buahan, tepung, gula, majerin dan perasa menyebabkan pasaran kek turut terjejas. “Kenaikan harga barang tak wajar diletakkan kepada fakta ekonomi global, sebaliknya bergantung kepada masalah pengurusan dan pentadbiran dalam negara,” katanya yang juga bekas penjawat awam.

Menurut Haji Rahmat selanjutnya, kenaikan harga telur yang mendadak tak kena mengena dengan fakta ekonomi global, disebabkan ianya produk dalam negeri. Apalagi bahan makanan bagi ladang ternakan ayam di proses di dalam negeri, justeru tiada kaitan dengan kesan ekonomi global. Bagi bahan kek buah-buahan pula jelas Haji Rahmat lagi, harga kismis turut melonjak kepada RM12 sekilo, di samping pisang juga menghadapi kenaikan harga sekalipun ianya bahan produk tempatan. Seterusnya beritahu Haji Rahmat sudah lebih dua bulan premis perniagaannya tak membekalkan ‘kek kukus’ kerana kos bahan-bahannya terlalu tinggi. “Kek kukus memang tahan lama, tetapi harga jualannya terpaksa dinaikkan kepada RM25 satu unit, kalau mahu dibuat produknya,” menurut Haji Rahmat selanjutnya.

MENUNGGU MENJELANG SEPTEMBER
ANWAR DIJANGKA GEGARKAN PARLIMEN
Keputusan Presiden PKR Dato’ Seri Wan Azizah Ismail mengosongkan kerusinya di Permatang Pauh, memberi petanda Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan bertanding pada pilihanraya kecil nanti. Memandangkan Permatang Pauh merupakan kubu kuat Dato’ Seri Anwar, beliau dijangka mampu memenangi kerusi berkenaan sekalipun berhadapan dengan pelbagai taktik UMNO dan BN, menurut penganalisis politik. Di samping akan mengambil alih posisi Ketua Pembangkang di Parlimen, Dato’ Seri Anwar juga dijangka memberi impak besar dengan menggegar Parlimen dalam perbahasan-perbahasan. Ketika beliau menduduki kerusi Timbalan Perdana Menteri pada dekad 1990-an, Dato’ Seri Anwar sering mematahkan hujah pimpinan pembangkang sama ada Dato’ Seri Hadi Awang, Lim Kit Siang mahupun Karpal Singh.

Kesediaan Dato’ Seri Wan Azizah melepaskan jawatan Ahli Parlimen Permatang Pauh seperti dilaporkan warta berita di RTM hari ini (31 Julai 2008), dilihat sebagai strategi awal PKR dan Pakatan Rakyat merealisasikan sasaran dalam peralihan kuasa menjelang September 2008, dengan menolak pelan peralihan kuasa UMNO dijangka pada Jun 2010. Menurut penganalisis politik, pelan peralihan kuasa yang diumumkan oleh Dato’ Seri Abdullah dianggap sebagai ‘jerangkap samar’ kepada timbalannya Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak yang mendorong pengkritik-pengkritik beliau mencari alternatif baru. “Apalagi Najib menjadi proksi Tun Dr Mahathir, sudah tentu pengkritik-pengkritik Tun Dr M dalam UMNO juga tak berdiam diri,” beritahu sumbr berkenaan.

INFO SASTERA & BUDAYA

SENIMAN BERPAKSI KEPADA RAKYAT
MENOLAK SEMUA PERHAMBAAN MINDA

Penampilan Badan Seniman Paksi Rakyat (Paksi) pimpinan Dinsman dalam gerakan ormas diharap mampu membawa wadah baru dalam kesinambungan perjuangan budaya dan sastera Melayu sejak digerakkan oleh Syed Sheikh al-Hadi bersama rakan-rakannya pada dekad 1900-an, beritahu aktivis PRIMA penyair Yassinsalleh. Katanya, Malaysia tak berharap Paksi mahupun PRIMA akan bergerak di atas landasan yang sama dengan Lembaga Kebudayaan Rakyat (Lekra) di Indonesia sekitar dekad 1940-an hingga ianya berakhir dengan kejatuhan rejim Ir Sukarno pada 1967, sebaliknya akan menjadi lidah Melayu secara afektif. “Seharusnya Paksi mahupun PRIMA juga tak mengikut jejak Asas 50, sebaliknya menjadi benteng rakyat dalam menolak sebarang perhambaan minda di bawah pemerintahan yang bobrok, pongah dan arogan,” kata Yassinsalleh.

Menurut Yassinalleh selanjutnya, memang para seniman berpaksi kepada rakyat, malah mereka berkarya di atas landasan meletakkan kepentingan rakyat di atas segala-galanya seperti pernah digerakkan oleh Dato’ Dr Ishak Haji Muhammad, Dato’ Ahmad Boestamam mahupun Aziz Ishak. Mereka sanggup meninggalkan segala glori kehidupan semata-mata mementingkan perjuangan rakyat, beritahu Yassinsalleh. Misalnya, kata Yassinsalleh lagi, Dato’ Dr Ishak (Pak Sako) sanggup meninggalkan jawatan majisterit, Dato’ Ahmad Boestamam meninggalkan jawatan Ahli Parlimen, Aziz Ishak bersedia mengorbankan jawatan menteri kabinet untuk berjuang bersama rakyat. “PRIMA juga bersedia bekerjasama dengan Paksi dalam menggerakan perjuangan rakyat yang menjurus kepada menentang perhambaan minda,” beritahunya.

INFO SUARA PROLITAR

JANGAN BETULKAN BADAN KEHAKIMAN SAJA
SEMUA JABATAN HENDAKLAH BERSIKAP TELUS.

Pengurus Besar Hospital Pusrawi, Wan Mahmud Wan Yaakob mengaku Mohd Saiful Bukhari Azlan buat pemeriksaan, tetapi hanya pemeriksaan biasa bukannya kes liwat pada 28 Jun 2008. Bagaimanapun pemeriksaan itu berkaitan sakit perut di samping sukar buang air besar (kalau bukan berkaitan liwat, berkaitan apa pula?). Kononnya Dr Osman Abdul Hamid yang merawat bukanlah pakar dalam kes liwat, tetapi pegawai perubatan di klinik kemalangan dan kecemasan. Maknanya, laporan sudah jelas, tetapi bagaimana ianya bocor. Jadi, janganlah badan kehakiman sahaja nak diperbetulkan, sebaliknya ketelusan mesti wujud di semua jabatan – (Emel; 31 Julai 2008 – Ali Cikung; Sungai Besi, Kuala Lumpur).

BOLEH PERCAYAKAH KERAJAAN CAMPURAN
GILIRAN KETUA MENTERI SABAH PUN MANSUH.

Macam mana rakyat boleh percayakan UMNO kalau bentuk kerajaan campuran dengan PAS? Di Sabah, UMNO juga berjanji gilirkan jawatan Ketua Menteri Sabah setiap dua tahun, kalau sokong UMNO. Dato’ Osu Sukam jadi ketua menteri dua tahun, kemudian digantikan oleh pemimpin LDP. Giliran seterusnya selepas dua tahun kepada SAPP. Apabila PBS menyertai BN, giliran ketua menteri balik kepada UMNO iaitu Dato’ Musa Aman. Giliran jawatan ketua menteri pun dimansuhkan, setelah Dato’ Pairin masuk BN. Berapa kali lagi UMNO mahu mainkan rakyat. Cukuplah ya! PAS juga janganlah terpedaya macam PBS di Sabah – (Emel; 31 Julai 2008 – Sarip HM, Keningau, Sabah).

KOMENTAR
bersama Pak Parjo

TERLALU MUDAH UNTUK BERJANJI:
KALAU SEMBUNYI MUSLIHAT SIASAH


Sebermula tersebutlah alkisah di negeri Melayu itu akan Orangkaya Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini (28 Rejab 1429; atau disebut orang banyak 31 Julai 2008) mahulah ia menerima cadangan menubuhkan kerajaan campuran di negeri Perak itu. Syahdan Orangkaya Menteri Besar Kelantan itu dikatakan mengulas pengakuan bekas Orangkaya Menteri Besar Perak Dato’ Seri Tajol Rosli akan memberikan jawatan Orangkaya Menteri Besar Perak itu kepada suku sakat harakah Islam (PAS) sekiranya bersetuju mengadakan kerajaan campuran bersama harakah Melayu (UMNO). Sayugia teringatlah suku sakat harakah Islam akan janji harakah Melayu (UMNO) satu ketika dulu mahukan jawatan Orangkaya Ketua Menteri Sabah digilirkan, tetapi janji itu berakhir selepas tiga kali digilirkan. Adanya!

Arakian, setelah Sang Aji Jaya Ningrat menjadi betara Majapahit itu, maka akan si penyadap pun masuk menghadap. Maka sembahnya, ‘Manatah janji paduka betara dengan kula? Apabila Tuanku menjadi betara Majapahit, kula hendak dijadikan Pateh Aria Gajah Mada’. Maka titah betara, ‘Sabarlah paman dahulu; lagi hamba bicarakan’. Maka si penyadap itu kembalilah ke rumahnya. Sang Aji Jaya Ningrat pikir di dalam hatinya, ‘Betapa peri aku memecat Patih Aria Gajah Mada ini? Suatu pun tiada apa salahnya kepada aku; lagipun penaka turus negeri Majapahit ini. Jikalau tiada ia, binasalah negeri Majapahit ini. Tetapi janjiku dengan bapa angkatku ini apa aku balas kepadanya,’ seperti disurat dalam ‘Kitab Melayu’ itu daripada:


HIDUP BAHASA MELAYU!

2 comments:

asalbayu said...

SIAPA BERBOHONG?

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam menyifatkan ancaman Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengambil alih teraju kepemimpinan negara sebagai satu pembohongan.

Semua media termasuk akhbar dalam talian melaporkan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah bersedia untuk bertanding dalam pilihanraya kecil bagi kerusi parlimen Permatang Pauh , ia dikosongkan berikutan perletakan jawatan Ahli Parlimen Permatang Pauh.Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga adalah Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Kenyataan Abdullah ini sudah tentulah menggelikan hati rakyat jika dihubungkan dengan kenyataan beliau sebelum Pilihanraya Umum Ke-12 (PRU12) dahulu berkaitan isu kenaikan harga minyak yang turut mempenagruhi harga barang.
Sudah tentulah kenyataan orang nombor satu negara itu memperlihatkan betapa dia sudah lupa dengan banyak hal kerana dia masih lena dan hadiah bantal dan bantal peluk kepadanya dahulu adalah amat wajar.
Sudah tentulah ramai rakyat masih ingat dengan jelas bahawa kenaikan harga minyak hanya akan berlaku pada bulan Ogos 2008. Namun sekitar 48 jam selepas kenyataan itu diumumkan tiba-tiba kenaikan harga minyak telah berlangsung sehingga kenderaan berbaris panjang santak ke waktu selepas Isyak.

Amat menyedihkan terdapat pemilik kenderaan yang beragama Islam terlepas menunaikan fardu Maghrib. Ramai kalangan pemuka Islam yang sedih dengan situasi tersebut dan bagi sebahagian daripada rakyat menganggap itu adalah sebahagian daripada Rukun Islam Hadhari!

Sebab itulah barangkali awal-awal lagi negeri Selangor menolak Islam Hadhari. Kedah, Kelantan, Pulau Pinang juga rasanya sependapat dengan kerajaan negeri Selangor itu.


Perlu direnungi bahawa pembohongan menurut ajaran Islam yang sebenar dan bukan Islam Hadhari adalah sebahagian daripada sifat-sifat orang munafik selain mungkir janji, khianat dan sifat melampaui batas apabila berbalah atau bertengkar.

Khalayak sewajarnya mempertimbangkan dengan saksama sama ada hendak bersubhat dengan para pendusta atau menghindarinya. Juga hendaklah memikirkan sama ada kita sanggup mengunyah daging saudara sendiri dengan bersubhat dengan para penyebar fitnah.


Ingat Allah melihat apa yang kita laksanakan pada bila-bila masa sahaja. Tak tahulah jika ajaran Islam Hadhari itu menghalalkan segala tegahan Islam sejati. Berfikirlah.

asalbayu said...

DI ANTARA alasan yang diberikan oleh bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) untuk menyertai UMNO semula ialah kerana dia merasa tertarik dengan agenda Perdana Menteri, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk membanteras rasuah.

Berkaitan dengan alasan tersebut, memang kena pada masanya kini bila mutakhir ini bukan sedikit kes yang timbul terutama yang berprofil tinggi.


Akhbar dalam talian, Harakahdaily umpamanya melaporkan maklumat seperti petikan berikut


KUALA LUMPUR, 30 Julai (Hrkh) - Badan Pencegah Rasuah (BPR) digesa menyiasat satu kes salah laku perbelanjaan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk pilihan raya umum ke-12 lalu.


Exco Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Robert Phang Miow Sin berkata pihaknya telah menerima satu laporan mengenai salah guna peruntukan kewangan dan kuasa oleh PDRM untuk tujuan kegunaan pilihan raya umum.


"Ia mengandungi enam kesalahan serius termasuk RM98 juta kos yang diperuntukkan pihak kerajaan kepada PDRM," katanya dalam satu sidang media di Pejabat Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, semalam.


Difahamkan, pihaknya telah menerima satu sampul surat berisi lima keping surat yang dialamatkan kepada yayasan tersebut untuk diserahkan kepada Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Albar; Pengerusi BPR, Dato' Panglima Ahmad; Ketua Setiausaha KDN, Tan Sri Abdul Aziz; Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan beliau sendiri.


"Pengirim maklumat ini menyatakan bahawa antara kesalahan besar pihak PDRM adalah gagal mematuhi Standard Operative Procedure (SOP) dalam menggunakan peruntukan kuasa dan kewangan," katanya.


Beliau juga menegaskan bahawa pihaknya sekadar bertindak untuk menyampaikan maklumat tersebut kepada pihak yang sepatutnya dan tidak bermaksud untuk terus menuduh pihak PDRM berdasarkan laporan tersebut.


"Saya tidak berniat untuk memusnahkan karektor mana-mana individu apatah lagi apa yang saya lakukan hanya untuk menyerahkan kesemua surat dan laporan ini kepada BPR untuk siasatan selanjutnya," ujarnya.


Jelasnya, pihaknya terkejut dengan perbuatan korupsi yang kemungkinan berlaku di bawah Jabatan Logistik PDRM yang digunakan sebelum dan semasa pilihan raya umum.


Apa yang penting katanya, kini terdapat pihak tertentu yang meragui integriti dan kewibawaan agensi polis.


"Mereka sudah tidak percaya kepada agensi polis," katanya lagi.


Sementara itu, bekas Presiden Transparency International Malaysia,Tunku Aziz juga menjelaskan apa yang penting adalah pihak yang didakwa dalam laporan tersebut agar mengemukakan penjelasan mengenai tuduhan tersebut.


"Saya tidak mengatakan semua polis jahat, mengamalkan korupsi, makan suap dan sebagainya.

"Tetapi pihak polis perlu memberi penjelasan mengenai tindakan Jabatan Logistik yang tidak mematuhi SOP yang telah ditetapkan kerana ia mengakibatkan kemungkinan terjadinya penyelewengan dalam sebarang urusan," ujarnya lagi.

Walau bagaimanapun, pihaknya dijangka menghantar laporan terbabit kepada BPR pada hari ini.


"Saya sekadar menyampaikan pesanan kepada pihak yang berkuasa untuk menyiasat apa jua yang telah berlaku," katanya.
Beliau turut menegaskan semua pihak perlulah mematuhi prosedur yang telah ditetapkan bagi mengelakkan timbul pertikaian dalam urusan kelak.


"Yang menghairankan saya ialah siapa yang buat SOP ini dan kenapa ianya tidak dipatuhi?" ujarnya lagi.


Oleh yang demikian, Ezam dilihat sebagai cukup berperanan dalam UMNO bagi tujuan itu!


Tambahan pula bekas bosnya baru saja menemukakan laporan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) berkaitan dengan tingkah laku Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hasan dan Peguam Negara, Abdul Ghani Patail.


Mungkinkah ini juga termasuk dalam fail yang pernah dikatakan sebanyak enam kotak dulu itu?