Sunday, March 29, 2009

DARI LAMAN BLOG...

Terlalu Cepat Angin Perubahan:
Tun Dr M Mula Diberi Liputan Media
Assalamualaikum,
Media arus perdana tak bimbang apa-apa memberi liputan kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad apabila tampil ke PWTC. Ketika Tun Dr M diperlekeh, diperleceh dan diperhegeh sebelum PRU12 media arus perdana 'tumpang sekaki' melatam Tun Dr M; apalagi dalam isu permit AP dan Tan Sri Rafidah Aziz. Hari ini santak ke malam, TV juga turut buat liputan besar-besaran mengangkat Tun Dr M kembali menjadi wira diapit oleh Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi (masih lagi Perdana Menteri sehingga menghadap ke Istana Negara 2 April 2009 nanti) dan Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, yang tersenyum lebar malah bersemangat untuk mengambil alih jawatan menerusi pelan peralihan kuasa. Alahai!

Ketika Tun Dr M dibawa ke Hulu Kelang pada 2007, mereka yang dijemput sekadar menerusi SMS, di samping pihak urusetia perlu mendaftarkan senarai peserta kerana bimbang tak ramai yang datang. Apabila PRIMA turut menganjurkan 'Wacana Di Yayasan Kepimpinan Perdana' pada 15 Ogos 2007, laman blog dan laman web bekerja keras untuk memastikan aktivis-aktivis sosial menyertainya. Bagaimanapun akhbar arus perdana membuat liputan pada 16 Ogos 2007 sekadar berita sisipan ahaja, dengan mendakwa tak sampai 200 orang hadir pada majlis berkenaan. Dewan yang mempunyai kapasiti 200 orang itu, sebenarnya melimpah keluar di samping ramai yang berdiri (tak cukup tempat duduk), tetapi itulah laporan media arus perdana.

Tiba-tiba sahaja hari ini (28 Mac 2009) Tun Dr M diberi liputan hebat oleh media arus perdana sebaik sahaja Dato' Seri Mohd Najib secara rasmi menjadi Presiden UMNO. Terlalu cepat angin perubahan media arus perdana melakukan anjakan paradigma, apabila satu ketika dulu Tun Dr M sekadar ditemani keluarga sahaja apabila membuat sidang media. Tun Dr M yang berkunjung ke Kubang Pasu satu ketika dulu dicium tangan hingga tak tumbuh bulu roma, sekelip mata sahaja tersisih hingga mendapat undi ke 9 bagi memilih 7 wakil ke Perhimpunan Agung pada 2003. Pimpinan UMNO juga apabila dipelawa ke majlis di Yayasan Pimpinan Perdana sengaja mengelak-ngelak diri. Begitulah!
Media arus perdana tak bimbang lagi, pimpinan UMNO yang mengelak-ngelak dulu sudah mula mencari lorong untuk mendekati Tun Dr M. Apabila PRIMA menganjurkan 'Wacana' bersama Tun Dr M, di samping menerbitkan antologi sajak 'Melayu Mudah Lupa', segelintir penyair sahaja yang menyahut ajakan PRIMA. Penyair-penyair besar di dalam Gapena, di samping yang pernah menerima anugerah sastera tak berani menampilkan diri. Malah sebahagiannya tak membalas SMS, seolah-olah Tun Dr M dan antologi 'Melayu Mudah Lupa' tak layak bagi mereka menyumbangkan karya. Ketika ramai pihak cuba mendampingi Tun Dr M sekarang, PRIMA tak perlu lagi mengirai-ngirai jarum dalam rumput kering..!

- Pak Dharma

1 comment:

Seladang said...

Media arus perdana memang kaki bodek!