Monday, March 30, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...


Terserah Kepada Keputusan Najib:
Macam Perihal Peristiwa Raja Suran

Syahdan Orangkaya Pengerang Dato' Seri Azalina Othman Said itu tak berhasrat meletakkan jawatan menteri sekalipun tak terpilih dalam permuafakatan harakah Melayu (UMNO) baru-baru ini. Adapun Orangkaya itu memberitahu sekalian orang banyak, segalanya terserahlah kepada keputusan Orangkaya Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. Arakian bukan sahaja Orangkaya Pengerang, bahkan beberapa Orangkaya Menteri juga enggan meletak jawatan. Maka ramailah menteri yang akan dicantas kerana ianya menyokong Orangkaya Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Maka diketahui oleh Orangkaya Dato' Seri Rais Yatim, Orangkaya Dato' Seri Khaled Noordin, Orangkaya Tan Sri Muhammad Mohd Taib dan segala timbalan menteri mereka semua tak disenangi oleh anak-anak buah harakah Melayu itu.

Hatta beberapa lamanya maka Raja Suran itu pun beranaklah dengan Tuan Puteri Onang Kiu anak Raja Chulan, seorang perempuan terlalu baik parasnya, pada masa itu tiadalah sebagainya seorang jua pun. Maka dinamai oleh ayahanda baginda Tuan Puteri Chendan Wasis. Syahdan beranak dengan Tuan Puteri Zaris Gangga tiga orang laki-laki, Bichitram Shah seorang namanya
dan Paldu Tani seorang namanya, Nila Manam seorang namanya. Maka Tuan Puteri Chendani Wasis dipinang oleh Raja Hiran, didudukkannya dengan anaknya yang bernama Raja Chulan.

Maka oleh Raja Suran anaknya yang bernama Paldu Tani itu dirajakannya di Negeri Amdan Negara dan Nila Manam dirajakannya di Bija Negara akan menggantikan kerajaan baginda, maka Bichitram Shah dirajakannya di Negeri Cnadu Kani. Maka kata Bichitram Shah, "Aku tua dirajakan di negeri kecil, baiklah aku membuang diriku." Arakian kalau semuanya diserahkan kepada Orangkaya Dato' Seri Najib seperti perihal Bichitram Shah inilah di dalam 'Kitab Melayu' dikarang oleh:





HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: