Thursday, April 9, 2009

DARI LAMAN BLOG...

Warga emas tak beradab:
Beri ceramah di Negeri Sembilan

Assalamualaikum,
L Mankadir Shamsi menelefon dari Kuantan semalam (8 April 2009), beliau balik lebih awal dari Bukit Selambau dan Bukit Gantang, sebelum hari mengundi 7 April 2009. Sebelum itu Yassinsalleh forwardkan SMS dari Dr Seri Intan Mokhtar yang terkilan apabila seseorang membuat komen dalam blog saya http://abdulmulukdaud.blogspot.com/ mendakwa saya tak beradab (atau biadap) kerana memakai selipar sewaktu menyampaikan ceramah di Sekolah Dato' Razak, Sungai Gadut, Seremban pada 2 April 2009. Apalagi dalam usia warga emas yang melabelkan saya tak beradap, barangkali bukan berusia warga emas.

Justeru Dato' Seri Anwar Ibrahim, Dr Syed Hussein Ali, Haji Muhamad Sabu, Dato' Mahfuz Omar (setahu saya sering memakai selipar) atau lain-lain golongan prolitar berwaspdalah ke Negeri Sembilan, kerana rupa-rupanya berceramah dengan memakai selipar sahaja 'tak beradab'. Dr Seri Intan pakar inovasi dari UPM pun tak terkata apa-apa, cuma beliau hantar SMS: 'Kesian'! Bekas Timbalan Naib Canselor HEP UTM Profesor Dato' Dr Mohamad Mansor Abdullah juga sering memakai selipar ke majlis ceramah. Tokoh wartawan Tan Sr A. Samad Ismail juga selesa berselipar (gambar) ke majlis-majlis tertentu. Tak tahulah saya sekarang majlis ilmu di Negeri Sembilan kalau memakai selipar 'tak beradab'; apalagi sebelum ini tak pernah berlaku.

Misalnya, ketika menghadap ke Balai Undang Rembau atau ke Balai Undang Johol sebelum ini, YTM Dato' Lela Maharaja, Dato' Haji Muhamad Sharip Haji Othman dan YTM Dato' Johan Pahlawan Lela Perkasa Setiawan, Dato' Haji Mohd Jan Abdul Ghani tak pula menegur ianya satu perlakuan 'tak beradab'. Malah kedua-dua YTM mempelawa pula saya menaiki kereta rasmi (di samping menyandar pula di belakang) dengan tak menganggap saya melakukan perkara 'tak beradab'. Apalagi sekitar dekad 1990-an, beberapa kali saya menemani Mamak Bandaro (Tan Sri Abdul Samad Idris) menemui Gabenor Sumatera Barat ketika itu Drs Hassan Basri Durin juga sekadar memakai selipar.

Apalagi Mankadir juga ketawa besar apabila membaca komen berkenaan, disebabkan beliau memang memakai kasut tapi tak pernah berstokin. Barangkali beliau juga 'tak beradab'! Haji Abu Bakar Ninggal pula menelefon selepas maghrib (8 April 2009) beritahu mengenai Dato' Kamal Amir Kamal Hijaz akan menerima menantu minggu ini, bimbang juga saya mahu ke majlis berkenaan akan dilabel 'tak beradab' sekiranya memakai selipar. Barangkali bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga tak menyedari saya sekadar memakai selipar sahaja ketika ke pejabatnya di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya sebelum PRU12 dulu. Heh heh heh!
-Pak Dharma

No comments: