Thursday, April 16, 2009

INFO SASTERA & BUDAYA...


PUISI

Sekadar Singgah
Di Pelabuhan Kotamu

Kata pujangga
bermanja pada yang kasih
merajuk pada yang sayang
meminta pada yang ada,
kerana kau cumalah
seorang penyair
bagaikan pelaut pilu
yang sekadar singgah
di pelabuhan kotamu
takkanlah dapat
aku mohon bermanja.

Mana mungkin
ada kasih yang tiba-tiba
ranum menguntum
di taman hatimu
sepantas kecantikanmu
memukauku.

Apalah yang hendak
ku rajukkan
mana mungkin
rasa sayang berkembang
di kolam kasihmu
kerana aku cumalah
bagaikan pengembara lara
yang berlalu melintasi
simfoni pelangimu.

Makanya,
tiadalah apa
yang dapat ku pinta darimu
duhai serinditku
nan ayu jelita
kerana aku tiba-tiba datang
tanpa undangan
kerana aku tiba-tiba singgah
tanpa pelawa.

Dan demikian aku
tiba-tiba menjelma
sedemikianlah jua aku
menghilang
meneruskan kembara
mencari pelangi
fatamorgana
kau anggaplah saja
segalanya aku bagaikan
tak pernah ada!

-Yassinsalleh
jam 04:57:42
April 15, 09
pilu kian menusuk
sayu kian menikam
jangan mengadu sesak
lebih baik menipu.


Dandankan Hiasan Rambut


Wahai raja catur
dandankanlah hiasan rambut
permaisurimu,
kukuhkanlah
benteng tembok
istana-Mu.

Jangan pedulikan
barisan soldadu
seperti-Ku
yang bersetia
untuk sembelihan korban
untuk lelongan
di pasar cyber
hiasan temasya
orpy keraian erotica
teketnya sudah ku bayar
dengan keringat di ranjang
membuka mesra dada
dan paha kebasahan
memanjang.

Tiada pingat
yang ku pinta
cuma, sekiranya
tiba waktunya
janin kita akan diledakkan
sekadarnyalah,
pusaraku biarlah
bernama.

Kerananya aku
hanya satu
antara beribu
buah caturmu
walaupun ada
bagimu aku
tetap tiada!


-Dr Seri Intan Mokhtar
16 April 09
taman tinggi cempaka,
maluri, KL.

No comments: