Wednesday, April 8, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...

Sudah tau ganja mabuk
Maka kenapa pula dimakan?


Sebermula terlalulah amat berdukacita sekalian anak-anak buah harakah Melayu, kerana tak terpilih memegang jawatan Orangkaya di Bukit Gantang. Arakian penduduk-penduduk di Bukit Selambau juga tak mahu memilih anak-anak buah harakah Melayu menjadi Orangkaya di situ pada hari pemilihan semalam 11 RFabiulakhir 1430 (atau disebut anak cucu di kemudian hari 7 April 2009). Adapun yang menang di Batang Air itu sekadar sahabat anak-anak buah harakah Melayu sahaja.

Bertambah masyghol sekalian anak-anak buah, kerana menyangka dengan mengusir Orangkaya Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi akan menanglah mereka. Maka Orangkaya Dato' Ahmad Zahid Hamidi itu dibawanya bekas Orangkaya Tun Dr Mahathir Mohamad ke Bukit Gantang, lalu dipersalahkan orang akan dia. Syahdan diberitahu orang banyak mengenai pantun Melayu dahulukala: Ketua-ketua raja duduk/jangan ditimpa papan/diketahui ganja itu mabuk/apakah sebab maka dimakan?.

Sebermula, akan Seri Nara Diraja, kakak Bendahara Seri Maharaja, jadi Penghulu Bendahari juga; beranak lima orang; yang tua sekali laki-laki, Tun Ali namanya; seorang lagi perempuan Tun Kudu, diperisteri Sultan Mahmud, disuruh panggil pada segala orang dalam Dato' Tun, penyebutan segala anak cucu 'Dato' Puteh' yang tengah Tun Hamzah namanya; seorang lagi Tun Mahmud namanya, bergelar Tun Nara Wangsa, beristerikan anak Tun Isap Barakah, beranakkan Tun Isap Misai. Syahdan pada masa itu semua Orangkaya-Orangkaya tak dipilih, tetapi ianya dilantik mengikut keturunan sahaja seperti dikarang dalam 'Kitab Melayu' daripada:







HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: