Monday, April 27, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...

Wabak selsema babi merebak:
Kenapa orang banyak terlalu takut
Sebermula gemparlah orang banyak kerana wabak penyakit selsema babi merebak di negeri-negeri atas angin di Mexico, Amerika Syarikat dan New Zealand. Arakian akan Orangkaya Menteri Kesihatan Dato' Seri Liow Tiong Lai sudah menyuruh bilik gerakan dicergaskan untuk memantau wabak penyakit itu. Adapun sekali persetua wabak penyakit JE disebabkan haiwan babi merebak ia di negeri Melayu, tetapi ladang ternakan babi itu semakin banyak dibuat. Maka fakir pun berfikir di dalam hati, kenapa orang banyak terlalu takut dengan wabak selsema babi, tetapi tak takut mempersenda-senda heh heh heh!

Syahdan maka ada selang dua hari, raja China pun sakit gatal semua tubuhnya lalu menjadi kedal. Maka raja China menyuruh memanggil tabib, minta ubat. Maka diubati oleh tabib itu, tiada sembuh. Sebermula beberapa ratus tabib, tiada juga sembuh. Maka ada seorang tabib tua berdatang sembah (gerangannya di negeri Melayu juga ada tabib tua itu) pada raja China, demikian sembahnya, "Tuanku, seri kopiah, adapun penyakit kenohong ini tiada akan sembuh dengan ubat patik sekalian, krana penyakit ini bersebab datangnya." Maka titah raja China, "Apa sebabnya penyakit ku ini?"

Arakian maka sembah tabib itu, "Tuanku ini tulah oleh raja Melaka berkirim sembah itu; dan jika tiada air basuh kaki raja Melaka Tuanku santap dan basuhkan muka, tiada akan sembuh penyakit Tuaku ini." Maka tiadalah tabib Melayu berani berdatang sembah kepada raja Melaka memberitahu perkara yang benar, kerana apabila sekalian anak-anak muda itu duduk sesamanya mereka akan berpantun:

Dang Nila memangku puan,
Berembang buah pedada
Adakah gila bagimu tuan
Burung terbang dipipiskan lada.

Syahdan demikianlah yang disampaikan kepada fakir dalam 'Kitab Melayu' daripada:






HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: