Friday, April 24, 2009

NGOMEL DATO' MANSOR...


Jangan kokok berderai-derai:
Tampil hasilkan buku berkualiti

Pimpinan Gapena dicabar menghasilkan buku ilmiah yang berkualiti seperti mereka sarankan apabila menyifatkan wujud penulis-penulis upahan yang mengaibkan individu lain, di samping menganggap fenomena demikian tak melahirkan buku-buku berkualiti. Cabaran itu dibuat oleh bekas Timbalan Naib Canselor HEP UTM Profesor Dato' Dr Muhammad Mansor Abdullah ketika mengulas pimpinan Gapena menyelar penulis-penulis buku politik sebagai pengarang upahan. "Jangan sekadar menyelar orang lain, tetapi diri sendiri tak mampu melahirkan buku-buku ilmiah berkualiti seolah-olah kokok berderai-derai ekor bergelumang taik," menurut Profesor Dato' Dr Muhammad Mansor.

Beliau juga turut gelagat pimpinan Gapena mirip kepada Ketua Pengarah DBP Dato' Tarmuzi Aziz yang menawarkan graduan-graduan menganggur menulis buku, kerana agensi berkenaan menyediakan peruntukan. Sambil menyifatkan Ketua Pengarah DBP itu buta kepengarangan, beliau yang juga aktivis bahasa dan sasterawan mengingatkan budaya dan Bahasa Melayu akan menjadi caca marba, kalau dasar tersebut dilaksanakan oleh Dato' Tarmuzi. Katanya, kepengarangan adalah berdasarkan kepada bakat semula jadi, bukan menawarkan pakej rangsangan kepada graduan-graduan menganggur. "Kalau begitu apa salahnya Dato' Tarmuzi sendiri tampil mengarang buku-buku ilmiah yang berkualiti dengan keadaan buta kepengarangan," beliau menambah.


(*Profesor Dato' Mohamad Mansor Abdullah, bekas Timbalan Naib Canselor HEP UTM ialah aktivis bahasa dan persuratan d Pahang. Menghasilkan hampir 100 judul buku kanak-kanak, di samping novelis dan cerpenis prolifik sekitar dekad 1980-an. Buku sejarahnya pernah dibahaskan di Parlimen, apabila dianggap menyentuh komuniti lain yang dikatakan berasal dari taik Nabi Adam a.h.)

No comments: