Monday, May 11, 2009

DARI LAMAN BLOG

Kerjasama politik perkara biasa:
Isu boleh selesai asal sahaja heh heh heh!


Assalamualaikum,


Kesediaan Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak bekerjasama dengan pimpinan pembangkang bagi menyelesaikan krisis perlembagaan di Perak, memang bukanlah membentuk kerajaan campuran. Bagaimanapun penyelesaian mudah iala membubarkan DUN Perak bagi membolehkan pilihanraya baru. Dengan kedudukan BN (28), PR (28) dan Bebas (3), DUN Perak juga tak stabil. Kalau tak dibubar sebagai penyelesaian yang adil kepada semua pihak untuk menerima semula mandat rakyat, justeru tak wujudlah ketelusan dalam meleraikan kekusutan.

Kerjasama politik bukanlah macam mencampakkan mata kail ke tengah air berpusar seperti dalam novel 'Juragan' (1987), tetapi tak menjejaskan mana-mana pihak. Pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad sekitar dekad 198o-an juga menerima kerjasama Parti Komunis Malaya (PKM), apabila Chen Ping (Ong Boon Hua) bersedia menghentikan gerakan militan, di samping diberi tanah di selatan Thailand untuk mereka memulakan penghidupan baru. Mereka sekarang menetap di Kampung Perdamaian, di selatan Thailand bersama waris keturunan masing-masing.


Tun Abdul Razak juga menjalin kerjasama politik bersama Parti Gerakan dan PAS selepas pilihanraya 1969, tetapi tak heboh menerusi media. Misalnya, malam tragedi 13 Mei, Tan Sri Hamzah Abu Samah ke Kelantan menemui Tan Sri Mohd Asri Haji Muda, di samping malam itu juga ke Kuala Lumpur dengan pesawat khas. Bersediakan Dato' Seri Mohd Najib turun sendiri ke Kelantan menemui Tuan Guru Dato' Nik Aziz bin Nik Mat atau ke Terengganu ke kediaman Tuan Guru Dato' Seri Haji Hadi Awang? Kalau harapkan pimpinan PAS menemui pimpinan UMNO, heh heh heh!


Pada 1993 apabila isu meminda perlembagaan bagi menghadkan kekebalan raja-raja, Ahli Parlimen Pembangkang sebahagiannya dijemput ke pejabat Tun Dr Mahathir. Selepas mereka bersedia menyokong usul berkenaan (kecuali wakil S46 dan PAS), barulah usul pindaan itu dibawa ke Parlimen. Itulah sejarah kerjasama politik! Maknanya kerjasama politik ini sudah berlaku sebelum Dato' Seri Najib menduduki kerusi PM, justeru pihak-pihak tertentu tak payahlah nak buat gimmik. Aduhai!

-Pak Dharma.

No comments: