Saturday, May 23, 2009

DARI LAMAN BLOG:

Sistem kehakiman di Malaysia:
Episod baru jadi makin bercelaru

Assalamualaikum,

Sisitem kehakiman di Malaysia yang ditertawakan masyarakat antarabangsa pada 1987 cuba dipulihkan oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Zaid Ibrahim, tetapi beliau terpaksa meletakkan jawatan atas sebab heh heh heh! Bagaimanapun hakim-hakim yang dipecat pada 1987 sudah menerima pampasan, sekalipun struktor kehakiman tak pulih sepenuhnya. Apalagi sistem kehakiman terus dipertikai pada 1998, berikutan insiden mata lebam yang membabitkan individu yang berkedudukan Timbalan Perdana Menteri. Aduhai!

Perlembagaan tak membenarkan keputusan mahkamah dipertikai, kerana ianya boleh ditakrif menghina mahkamah (contempt of court), tetapi sistem kehakiman membabitkan maruah negara. Lee Kuan Yew dan Singapura menggunakan sistem kehakiman bagi memufliskan lawannya, sekalipun masyarakat antarabangsa menyedari kebobrokan, kepongahan dan keperongosan sistem berkenaan. Memang Singapura tak terjejas dengan kecelaruan dalam sistem kehakimannya, walaupun dipinggirkan dari kelompok 'Sosialis Antarabangsa'.

Sebaliknya Singapura tak sehebat ketika disingkirkan dari Malaysiapada 1965, malah rakyatnya sering menyeberang Tambak Johor untuk berbelanja murah. Keputusan Mahkamah Rayuan semalam (22 Mei 2009) mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi berkaitan penyingkiran Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin selaku Menteri Besar Perak, masih berterusan ke Mahkamah Persekutuan, adalah episod terbaru meletakkan sistem kehakiman semakin bercelaru. Proses seterusnya ialah kepada Yang Dipertuan Agong, semata-mata bagi mengelakkan pembubaran DUN Perak oleh UMNO (komponen BN yang lain mahukan DUN Perak dibubarkan).

Apakah disebabkan tak mahu DUN Perak dibubarkan UMNO sanggup menghalal cara hingga mencemarkan sistem kehakiman seperti insiden 1987 dan 1998? Sebenarnya UMNO tak dikalahkan oleh pembangkang; sebaliknya UMNO dimusnahkan oleh UMNO sendiri! Malah Allahyarham Tan Sri Syed Jaafar Albar (bekas tokoh besar UMNO) menyebut, pokok tak akan tumbang dengan mata kapak; sebaliknya apabila dahan pokok berkenaan dijadikan taran kapak, barulah pokok itu tumbang. Maknanya pokok berkenaan tumbang, kerana pokok juga. Kalau tak faham juga, tak tahulah!


-Pak Dharma.

No comments: