Monday, June 8, 2009

DARI LAMAN BLOG:

Speaker Selangor tutup firma:
Patuhi etika perjawatan awam
Assalamualaikum,

Lama juga tak hubungi YB Teng Cheng Khim, sejak beliau dilantik menjadi Speaker DUN Selangor. Kadangkala layari laman blog beliau pun, tak berapa aktif sangat; justeru jarang untuk singgah melayari. Selepas isu penggantungan keahlian Ketua Pembangkang Selangor Dato' Seri Dr Khir Toyo, saya sengaja tak mahu hubungi beliau disebabkan tak banyak yang difikirkan mengenai politik negeri Selangor. Bagaimanapun semalam saya meminta isteri saya hubungi YB Teng berkaitan dengan masalah guaman; yakni urusan peribadi yang tak kait mengait dengan politik.

Rupa-rupanya YB Teng tak lagi terbabit dalam firma guaman apabila dilantik menjadi Speaker selepas PRU12, 8 Mac 2008. "Firma guaman saya sudah ditutup puan, sebagai penjawat awam saya dilarang terbabit dengan perniagaan," beritahu YB Teng. Maknanya, beliau mematuhi etika sebagai Speaker yang melarang terbabit dalam perniagaan iaitu prasyarat yang perlu dipatuhi. Memang YB Teng mempunyai pendirian tegas apabila menutup firma guamannya, malah agak berbeza pendapat dengan keluarganya. YB Teng mengakui ayahnya adalah orangkuat MCA di Johor, di samping adiknya bekas Exco kerajaan negeri Pulau Pinang dari Parti Gerakan.

Sebenarnya ramai juga rakan-rakan saya dari kalangan peguam, tetapi komitmen YB Teng sebagai rakan lebih merapatkan hubungan keluarga saya dengan beliau. Misalnya, anak saya Allahyarham Ikram Hafiz dalam 'facebook'nya menulis caption di bawah gambar YB Teng: 'Peguam yang saya kasihi'. Allahyarham pernah mendapatkan khidmat YB Teng dalam satu kes di mahkamah, tetapi sebaik sahaja kes berkenaan selesai YB Teng menghilangkan diri. Hampir sebulan baru dapat dihubungi untuk meminta beliau menghantarkan bil, sebaliknya YB Teng sekadar heh heh heh!

Kawan-kawan seperti Radzi Mustapha, Haji Yahaya Abdul Rahman, YB Wee Chee Keong, Ahmad Nizam Hamid (gambar, baju gelap), Ahmad Haniff dan seorang berdua lagi juga berpesan agar hubungi mereka kalau berkaitan masalah guaman. Kebiasaan peguam pula h/p selalunya sekadar 'peti suara' sahaja, justeru terpaksa menghantar SMS sahaja. Dalam fenomena begini YB Teng akan cepat memberi respons, malah akan membuat panggil sekalipun santak jam 12.00 malam. Ketika YB Teng menelefon semalam (7 Jun 2009) kebetulan saya di Rembau, tetapi tak sempat mengunjungi YTM Dato' Lela Maharaja, Dato' Haji Muhamad Sharip Othman, Undang Luak Rembau yang baru menjalani rawatan mata.

Sebelah paginya jam 10.30 am (7 Jun 2009), Zakaria Bidin (gambar)menunggu di Seri Pacifik bersama Dato' Aziz Chemor. Sekonyong-konyong Dato' Aziz mengajak ke Makasar hari Rabu ini (10 Jun 2009) kerana urusan huh huh huh! Zakaria Bidin tak boleh nak pergi disebabkan tak bersiap-siap paspot, di samping memberitahu Dato' Aziz, "Kalau saya tinggalkan KL dua tiga hari, susah keluarga saya, kerana kami ni kais pagi makan petang, kais petang makan malam, kasi malam makan pagi besok, jadi Dato' faham-fahamlah." Sinikal Zakaria Bidin menyebabkan Dato' Aziz membatalkan tempahan tiket pesawat, kerana saya juga tak akan ke Makasar skiranya Zakaria tak ikut sama. Aduhai!

-Pak Dharma.

No comments: