Thursday, June 4, 2009

HARAPAN DARI BEIJENG...


Azam hubungan China-Malaysia:
Telunjuk lurus kelengkeng berkait

PERDANA Menteri China, Wen Jiabao menyambut ketibaan Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak di Great Hall of the People, semalam (3 Jun 2009). Najib berazam tingkat lagi hubungan bagi manfaat rakyatDATUK Seri Najib Razak semalam berazam untuk membawa hubungan Malaysia-China, yang dirintis bapanya 35 tahun lalu, ke peringkat lebih tinggi dan memberi manfaat lebih besar kepada rakyat kedua-dua negara, ketika kempen diperhebat dalam negara mengimbau kekejaman komunis dan menolak usaha Chin Peng balik ke Malaysia; macam telunjuk lurus kelengkeng berkait. Alahai!

Najib berkata, hasil keberanian dan keputusan bijak generasi Allahyarham Tun Razak Hussein dan mendiang Zhou Enlai (disebut Chou Enlai) untuk menjalin hubungan diplomatik kedua-dua negara pada 1974 sedang dinikmati generasi pemimpin Malaysia-China sekarang. Pada pilihan raya 1974 poster-poster besar Tun Razal bersalam dengan Mao Zedung (Maou Tse Tung) disibarkan ke seluruh negara bagi kempen untuk BN. Secara kebetulan BN menang besar, kerana ketika itu PAS dan Gerakan terperangkap dengan janji-janji UMNO untuk menjadi komponen BN.

"Saya sebagai anak Tun Razak, berazam untuk membawa hubungan kedua-dua negara ke peringkat yang jauh lebih tinggi. Kalau pepatah Cina ada menyebut 'kalau minum air dari telaga, jangan lupa orang yang menggalinya', saya ingin ubah sedikit iaitu kita gali lebih banyak telaga.
Menjadi tanggungjawab pemimpin Malaysia generasi saya untuk menggali lebih banyak telaga supaya lebih banyak airnya mengalir untuk dinikmati rakyat kedua-dua negara," kata Najib ketika berucap selepas menerima anugerah Doktor Kehormat daripada Beijing Foreign Studies University (BFSU) di sini. Anugerah itu, yang disampaikan oleh Presiden BFSU merangkap Timbalan Menteri Pendidikan China, Prof Hao Ping adalah lambang keakraban hubungan Malaysia-China khususnya dalam bidang pendidikan, bahasa dan kebudayaan.

Justeru adakah gambar Najib-Wen Jiabou akan digunakan pada pilihanraya akan datang PRU13, sebagai azam Tun Razak memenangi semula hati rakyat Malaysia pada 1974, selepas dibri pengajaran pada pilihanraya 1969. Selain mempunyai Jabatan Penggajian Malaysia sejak 12 tahun lalu, BFSU pada 2007 menyediakan Kerusi Penggajian Melayu. Tahun ini saja, lebih 60 pelajar China mengikuti program Penggajian Melayu, manakala 36 pelajar Malaysia mempelajari bahasa Cina di peringkat ijazah. Oleh itu kenapa pendukung-pendukung PPSMI berkeras menganggap bahasa Melayu tak layak jadi bahasa ilmu, kerana kepentingan politik dan heh heh heh!

No comments: