Friday, July 17, 2009

SEKALI PERSETUA...

Siasatan SPRM berpilih-pilih:
Pegawai kerajaan yang dipaksa...

Syahdan tersebutlah perkataan Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor amat terkejut dengan kematian pembantu salah seorang Orangkaya di balairong yang didapati mati di Bangunan Plaza Masallam ketika dalam tahanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) petang semalam. Adapun Orangkaya Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Kerajaan Negeri turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mendiang Teoh Beng Hock. "Kematian Teoh merupakan akibat langsung daripada siri siasatan SPRM yang dijalankan secara berpilih-pilih ke atas pegawai kerajaan, wakil rakyat dan agensi kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor baru-baru ini.

"Ini bukan kali pertama pegawai kerajaan dipaksa untuk melalui siasatan yang berlanjutan oleh SPRM, namun kali ini, SPRM jelas telah melampaui batasan sehingga berlakunya kematian saksi," katanya dalam satu kenyataan kepada penitir canang Harakahdaily. Arakian Orangkaya Tan Sri Khalid telah mengadakan satu Sidang Penitir Canang Tergempar jam 8.30 malam di Bangunan Annexe, Shah Alam berhubung kejadian terbabit. Adapun Orangkaya itu sudahlah menghubungi Orangkaya Temenggung Negeri Selangor dan bersetuju untuk membenarkan pakar patologi yang dilantik oleh Kerajaan Negeri untuk membantu siasatan anak-anak buah Orangkaya Temenggung.

Sebermula telah datang ke Pasai, maka surat diarak, lalu ke dalam. Setelah datang ke balai, maka disambut oleh bentara, maka lalu dibacanya. Adapun di dalam surat itu, "Paduka kekanda empunya salam". Maka dibacanya 'sembah' oleh orang yang membaca surat itu. "Paduka kekanda empunya sembah, datang kepada paduka adinda". Maka kata Raja Pahlawan, "Lain bunyi surat, lain pula yang dibaca". Maka dibacanya juga oleh orang itu, demikian juga. Maka berkata pula Raja Pahlawan, "Lain surat, lain dibaca; remak mati di tanah Pasai ini, jangan mati di tanah Haru, jikalau di makan anjing Pasai pun, biarlah sebab sepatah ini". Maka ia pun mengamuk, bukanlah jatuh di bumbung seperti perihal di negeri Selangor. Arakian diperbuat orang nyanyi:

Dari Haru ke negeri Pasai
Raja Pahlawan mengamuk mati
Fikiran buntu kusut masai
Tak keruan rasa di hati

Syahdan sekalian orang banyak pun menyurat dalam 'Kitab Melayu' kepada:







HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: