Tuesday, May 27, 2008

JAWATANKUASA AD-HOC WARGA
PRIHATIN MALAYSIA (PRIMA)
(menentang perhambaan minda manusia kepada manusia)

DARI LAMAN BLOG


JURUTERA TAK MAMPU MENULIS NOVEL
PENGARANG JUGA SUKAR MENGECAT RUMAH

Assalamualaikum,

Sebelum ke Tampin petang 23 Mei 2008 lalu, sempat juga singgah ke rumah kawan saya Ir Mohd Isa Hamzah di Taman Harmonis, Gombak disebabkan tak dapat hadir pada majlis perkahwinan anaknya pada 24 Mei 2008. Ir Mohd Isa mengakui beliau tak mampu menulis novel sebagai kekurangan yang sukar diatasinya. Bagaimanapun Ir Mohd Isa tak menafikan apabila saya pula memberitahu, tak mampu melakukan tugas-tugas seorang jurutera. Malah satu ketika sekitar dekad 1970-an di Seremban, pernah seorang lelaki Cina penyapu cat yang membuat renovasi di pejabat saya, kagum melihat ketekunan saya menaip kerja-kerja pejabat. Sebaliknya beliau tertegun apabila saya beritahu, memang saya boleh menaip tetapi tak mampu melakukan kerja-kerja mengecat secara sempurna seperti beliau lakukan apabila membuat renovasi pejabat berkenaan. Begitulah!

Pada 25 Mei 2008 saya menghadiri majlis perkahwinan anak seorang lagi rakan di Taman Gombak, Haji Ismail, beliau secara bergurau memberitahu tetamu, makanlah dulu dengan tak perlu bimbang sekiranya menghadapi masalah penyakit. Maklumlah, buat masa sekarang memang ramai tetamu sentiasa berpantang apabila menghadiri majlis perkahwinan, hingga kari kambing pun tak boleh dijamah! Selepas menghadiri majlis perkahwinan anak Haji Ismail, kira-kira jam 1.30 tengahari saya terus ke rumah Cikgu Haji Mohd Noor Jion di Batu 6 ¾ Gombak. Cikgu Haji Mohd Noor sudah berusia 92 tahun, berasal dari Chenor di Pahang tetapi sudah lama menetap di Gombak, di samping pernah berkhidmat di akbar MAJLIS sekitar dekad 1940-an dan 1950-an.

Memang Cikgu Haji Mohd Noor terkilan dengan isu Pulau Batu Putih terlepas dari tangan Malaysia, apalagi dalam usianya 92 tahun insiden tersebut berlaku di depan mata. Beliau pernah menjadi rakan Dato’ Abdul Rahman Talib (bekas menteri kabinet sekitar dekad 1960-an), ketika mereka sama-sama dalam perkhidmatan perguruan. Malah ketika Cikgu Haji Mohd Noor hampir dihukum oleh British sekitar tahun 1941 kerana enggan terbabit mengikuti kursus ‘sukarelawan’ (guru-guru dipaksa menyertai ‘sukarelawan’ sebagai pasukan bagi melawan kemaraan Jepun di Pahang), Dato’ Abdul Rahman selaku nazir sekolah-sekolah menyelamatkan beliau. “Kalau tubuh pasukan sukarelawan nak rebut Pulau Batu Putih, saya sedia mendaftar diri!” katanya bersemangat.

Mungkin sahaja saya berasa malu berhadapan dengan Cikgu Haji Mohd Noor yang kelihatan masih sihat dalam usianya menjangkau 92 tahun, tetapi bersemangat mahu merebut Pulau Batu Putih yang jaraknya sekadar 12 kilometer sahaja dari Pengerang (yang satu ketika dulu menjadi lokasi pertahanan Si Bongkok Tanjung Puteri) apabila melakukan serang hendap terhadap kapal-kapal dagang British. Apalagi secara historikal ketika Singapura diceroboh Jepun pada 14 Februari 1942, tak seorang pun barisan peguam yang berhujah di ICJ menampil diri bertahan. Ketika itu Leftenan 90 Adnan Saidi, Koperal 182 Yaacob Bidin dan Perajurit 1286 Mohd Yunus yang menahan dada dengan tusukan benet tentera Jepun. Bukan pimpinan kerajaan Singapura sekarang. Aduhai!

-Pak Dharma.

INFO HAK ASASI MANUSIA


UMNO SABAH BUKAN KELAS DUA
KU LI MAHU MERAKYATKAN PARTI


Pemulihan ‘krisis keyakinan’ perlu menyeluruh dengan merakyatkan UMNO, bukan dibiarkan dalam fenomena sekarang hingga UMNO Sabah seolah-olah diberi layanan ‘kelas dua’, kata Jurucakap PRIMA Dato’ Kamal Amir Kamal Hijaz yang ikut bersama dalam kunjungan bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah ke Sabah baru-baru ini. Menurut Dato’ Kamal Amir, dalam kunjungan ke Sabah isu yang jelas menjadi fenomena sekarang ialah layanan yang diberi kepada UMNO Sabah seolah-olah mereka ahli kelas dua, di samping mengharap ihsan daripada Kuala Lumpur. Justeru beritahu Dato’ Kamal Amir, Tengku Razaleigh mahukan UMNO Sabah tak berbeza dengan UMNO di Semenanjung, kerana setiap ahli sama-sama membayar yuran. “UMNO dari Sabah juga wajar dicalon memegang jawatan tertinggi parti termasuk kerusi-kerusi utama,” jelas Dato’ Kamal Amir.

Menyentuh pembangunan wilayah koridor yang dijanjikan kepada rakyat Sabah, Dato’ Kamal Amir memberitahu projek saluran paip yang disebut adalah di Bintulu yang ianya memberi manfaat kepada penduduk Sarawak. Projek aluran paip berkenaan tak memberi sebarang kepentingan kepada rakyat Sabah, sekalipun UMNO sudah bertapak di negeri itu. Di samping berpuas hati dengan sambutan yang diberikan oleh peringkat akar umbi UMNO Sabah dengan kunjungan Tengku Razaleigh, pihaknya turut mendengar rungutan mereka apabila dilayan seolah-olah ‘ahli kelas dua’. “Tengku Razaleigh akan membuat perubaha dengan menukar persepsi UMNO perlu dirakyatkan bukan lagi ‘dituankan’ hingga wujud eklompok kelas,” beritahu Dato’ Kamal Amir.
Sementara itu penyiar Yassinsalleh menjelaskan, PRIMA tak terbabit dengan politik UMNO, sebaliknya setiap aktivis berhak menyokong tokoh yang dianggap perlu diberi sokongan secara individu. Katanya, pembabitan Dato’ Kamal Amir memberi sokongan kepada usaha pemulihan yang dilakukan oleh Tengku Razaleigh disebabkan beliau bekas Exco Pemuda UMNO sekitar dekad 1980-an. Justeru beliau menjelaskan pimpinan utama PRIMA, sasterawan Dharmala N.S. misalnya lebih memfokuskan kepada isu kebudayaan dan Bahasa Melayu di samping perjuangan ‘menentang perhambaan minda’. Yassinsalleh juga mengakui beliau menyokong pendekatan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad isu pemulihan ‘krisis keyakinan’ negara ialah dengan meminta Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi berundur. “Kita berhak bebaskan minda, demi menggerakkan kemanfatan kepada semua warga Melayu,” katanya.

INFO SASTERA & BUDAYA

AKTIVIS DPMP MAHU PIMPINAN BARU
GAPENA PERLU KEMBALI MENJADI ORMAS

Aktivis Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) L. Mankadir Shamsi menyokong sebarang langkah Ketua Satunya, Dato’ Tengku Alaudin Abdul Majid berundur dengan memberi laluan kepada Timbalan Ketuanya Dato’ Dr Mohd Mansor Abdullah memimpin DPMP. Seterusnya kata L Mankadir, Dato’ Tengku Alaudin boleh bertanding jawatan Ketua Satu Gapena bagi membawa perubahan kepada organisasi massa (ormas) terbabit memisahkan diri daripada jaringan politik tertentu. Menurut L Mankadir lagi, Gapena perlu dibawa kembali kepada perjuangan asalnya dalam pemupukan budaya nasional berteraskan kebudayaan Melayu. “Gapena sekarang menyimpang jauh hingga menjadi terompet politik bukan lagi sebagai ormas,” beritahu L Mankadir.
Seterusnya L Mankadir menegaskan, beliau tak akan berkompromi dalam isu menukar pimpinan Gapena mulai sekarang. Sekiranya Dato’ Tengku Alaudin keberatan, DPMP akan mencalonkan Dato’ Dr Mohd Mansor bagi merebut jawatan Ketua Satu Gapena, malah turut bergerak mendapatkan sokongan badan-badan kerabat membawa perubahan yang diperlukan. Katanya, Gapena tak boleh dibiarkan menjadi seperti orang dalam keadaan uzur dengan tak diberi rawatan sempurna, justeru beliau akan membawa usul tersebut dalam mesyuarat agung DPMP akan datang. “Memang sukar membawa perubahan, tetapi kita perlu berhadapan dengan kesukaran kalau mahu ianya mencapai kesempurnaan yang hakiki,” menurut L Mankadir selanjutnya.
SAYEMBARA MENULIS SAJAK
SEMPENA MENUAI PADI DI KEDAH

-oleh Asalbayu-


ANGKATAN Sasterawan Nasional Kedah (ASASI) dengan kerjasama eSastera.com mempelawa penyair diseluruh dunia menyertai Sayembara Menulis Sajak bertemakan “Ternakan Kerbau Dalam Tradisi Masyarakat Melayu” yang menawarkan hadiah berjumlah RM 1,300 mulai 17.5.2008 hingga 31.10.2008.Sekretariat sayembara menegaskan, penganjuran acara berkenaan sebagai di antara program sempena sambutan Jubli Emas Sultan Haji Abdul Halim Muazzam Shah menaiki takhta kerajaan negeri Kedah.Selain itu ia adalah bertujuan bagi memeriahkan Tahun Melawat Kedah 2008 dan Acara Tahunan Pesta Menuai Kedah yang merupakan jelapang padi Malaysia.

Pemilihan temanya adalah memandangkan bahawa kerbau begitu akrab dengan masyarakat Melayu di masa silam terutama bagi mengusahakan industri pertanian selain haiwan terbabit juga turut menyumbang sumber protein iaitu daging dan susu.Keakrabannya dapat dilihat dalam beberapa pepatah seperti ‘Masuk kandang kambing mengembek masuk kandang kerbau menguak’, ‘Seekor kerbau membawa lumpur, habis semua terpalit’, ‘Manusia dipegang janjinya, kerbau dipegang talinya’ dan banyak lagi.Masyarakat mendatang menurutnya, mungkin tidak lagi mengenali kerbau kerana haiwan ternakan itu kurang dipelihara selain kebanyakan aktiviti industri pertanian telah diambilalih oleh jentera sesuai dengan tuntutan peredaran zaman.Antara syarat penyertaan yang telah ditetapkan ialah:

·Hadiah yang ditawarkan terbahagi kepada tiga (3) kategori; pertama RM 1,000, kedua RM 200 dan ketiga RM 100.

·Karya sajak bebas tetapi mestilah mematuhi tema yang telah ditetapkan: Ternakan Kerbau Dalam Tradisi Masyarakat Melayu.

·Karya sajak mestilah ditulis dalam Bahasa Melayu.

· Tidak terikat dengan taraf tiga (3) bintang dalam keahlian eSastera.

·Penghantaran karya hanya akan diterima melalui muatnaik (upload) ke folder Komuniti Penyair eSastera.com.

·Penulis tidak terikat dengan jumlah karya yang hendak dihantar, hadiah hanya akan diberikan kepada sebuah karya yang terbaik.

·Karya yang diiktiraf sebagai pemenang, penulisnya akan diminta mengirimkan biodata dan pengesahan keasliannya.

·Karya yang menyertai sayembara tidak dibenarkan dihantar ke mana-mana penerbitan sewaktu tempoh peraduan (17.52008 – 31.10.2008).· Keputusan pengadil adalah muktamad.

·Penulis digalakkan meggunakan unsur multimedia ketika mengemukakan karya ke eSastera.com dan mencatatkan sumber unsur-unsur yang digunakan seperti gambar dan muzik.

·Penulis tidak terikat dengan panjang pendek karya sajak yang dikirimkan.· Majlis penyampaian hadiah akan diumumkan kemudian.

·Karya yang terbaik akan dikumpulkan dalam sebuah antologi, jika didapati sesuai.Butir-butir sayembara boleh dirujuk di laman web http://www.rumah.ws/ESsayembara/kerbau.htm atau di blog ASASI, http://asasi.esasterawan.net. Untuk maklumat lanjut, pertanyaan boleh diajukan melalui email asasikedah@yahoo.com.

INFO SUARA PROLITAR

UMNO MACAM BAIKI KERETA
AHLI MAHU BELI KENDERAAN BARU!

UMNO sekarang macam nak hantar kereta ke workshop. Tapi kita ni macam nak tukar kereta terus. Sekarang ni berdahagi betul nak dapat siang yang cukup lapang dan malam yang cukup panjang. Kerja menuntut hampir setiap detik laluan waktu. Hanya untuk sendiri: Semua dah siap, tinggal nak bakar meriam aje. (Dalam dialek Negeri Sembilan, tapi diedit semula bagi disesuaikan untuk bacaan umum) – (SMS; pagi 26 Mei 2008 – Pak Sodaro, Kajang, Selangor).

SAMBUT KEPULANGAN TUN DR M
DEMI AGAMA, BANGSA & NEGARA

Esok, 27 Mei 2008, jam 5.00 petang, di Airport (Lapanganterbang) Subang (iaitu di sebelah Petronas), untuk sama-sama menyambut kepulangan Tun Dr Mahathir Mohamad dari Jepun. Kehadiran adalah rangsangan perjuangan untuk sama-sama menyelamatkan agama, bangsa dan negara – (SMS; petang 26 Mei 2008 – YS, Kuala Lumpur).

PERTAHANKAN SETIAP INCI BUMI
MESTI BUKTIKAN, BUKAN CAKAP SAJA!

Gagal memperoleh Batu Putih, adalah kelemahan pemimpin negara. Sekarang Batu Putih sebesar sepatuh padang bola, esok-esok pulau lain pula, lebih besar lagi. Entah-entah sebesar koridor demi koridor. Kalau UMNO nak pertahankan pemimpin, biarlah! Orang Melayu bangunlah. Bukan pemimpin UMNO aje, pemimpin lain dari UMNO juga perlu disingkir, kalau biarkan setiap inci bumi Melayu diserah kepada kuasa asing – (SMS; malam 25 Mei 2008 – Tok Gadek, Sungai Cincin, Gombak, Selangor).

KOMENTAR
Bersama Pak Parjo

ORANGKAYA KETUA MENTERI MELAKA
BAGAIKAN PERIHAL ORANGKAYA TUN PERAK

Syahdan akan Orangkaya Ketua Menteri Melaka, Dato’ Seri Mohd Ali Rustam dilihat orang banyak menerima borang keahlian menyertai UMNO. Maka gembiralah sekalian ahli-ahli UMNO melihat kejayaan Orangkaya Ketua Menteri Melaka itu menerima akan sokongan besar. Syahdan sebelum hari pemilihan pada 30 Safar 1429 (disebut orang juga 8 Mac 2008), maka banyaklah diterima borang keahlian menyertai UMNO di seluruh negara. Arakian tersebutlah di negeri Kelantan, Dato’ Seri Anuar Musa juga menerima berbungkus-bungkus borang keahlian menyertai UMNO. Maka gusarlah Tuan Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat, kerana bimbang UMNO di Kelantan akan kehabisan borang keahlian untuk diagihkan kepada orang-orang Melayu di Kelantan. Maka fakir diberitahu orang banyak ‘peluru habis, Palembang tak alah’.

Arakian tersebutlah kisah akan Siam mahu menyerang Melaka. Maka akan Tun Perak, Penghulu Kelang itu disuruhkan memasang api suluh pada setiap pokok di tepi pantai. Apabila hari malam kelihatanlah api di tepi pantai, seperti banyaknya sekalian orang tak terpemenai bilangannya. Sebaik sahaja dilihat orang-orang Siam dari perahu-perahu mereka di tengah laut, akan ramainya rakyat Melaka, maka berkatalah pahlawan Siam di dalam hatinya, “Lagikan seorang Tun Omar mengamuk habislah perahu-perahu Siam pecah di air, apakah pula terlalu banyaknya orang di pantai dengan suluh api menunggu angkatan Siam!”. Lalu pecahlah perang orang Siam, akan perihal bijaknya Tun Perak itu mengatur muslihat perang seperti disebut dalam ‘Kitab Melayu’ oleh:



HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: