Monday, March 30, 2009

DARI LAMAN BLOG...

Jawatan Dlm Borang Calon:
Zambry Sengaja Nak Timbul Sensasi
Assalamualaikum,

Mempersoalkan teknikal kertas pencalonan Dato' Seri Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin yang mengisi di ruang pekerjaannya sebagai 'Ahli Dewan Negeri' dan bukan 'Menteri Besar' amat jelas pimpinan UMNO bankrap idea, malah mungkin pupus sama sekali di masa akan datang. Dato' Dr Zambry Kadir seorang intelektual Melayu tak seharusnya berfikiran jumud, semata-mata sudah tak ketahuan bagi menghadapi keberangan Melayu terhadap UMNO. Majoriti Melayu tak akan memaafkan UMNO dalam insiden di istana pada 6 Februari 2009 (Kecuali segelintir Melayu Abdul Wahab dan Melayu Abdul Wahib di dalam UMNO). Melayu yang mengamalkan budi bahasa budaya kita, tak mampu menerima insiden memalukan, memilu dan mengilukan itu.

Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak pun dalam kertas pencalonan apabila bertanding dalam pilihanraya tak akan mengisi ruang di borang berkenaan sebagai 'Timbalan Perdana Menteri'. Pada pilihanraya 1990 misalnya, calon pembangkang di Parlimen Sungai Siput P. Patto meletakkan dalam borang pencalonan pekerjaan beliau ialah 'penganggur'. Bantahan dibuat oleh penyokong-penyokong Dato' Seri Samy Vellu, tetapi ditolak oleh pegawai pilihanraya yang membenarkan calon berkenaan bertanding. Sekalipun calon terbabit kalah, tetapi mesejnya jelas iaitu calon BN dalam keadaan gelabah perlu melakukan tatacara yang diluar pemikiran rasional. Pekerjaan dalam borang penamaan calon tak penting, malah petani, buruh kasar, nelayan atau apa sahaja boleh digunakan asal sahaja sumber kewangannya halal.

Pada period pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad juga deposit bagi calon dinaikkan sehingga RM10 ribu bagi Parlimen dan RM5 ribu bagi DUN sekalipun pihak perundangan menjelaskan ianya tak logik dilaksanakan. Makna deposit ialah 'wang pendahuluan' atau 'pertaruhan' yang tak seharusnya melebihi daripada elaon Ahli Parlimen (tak sampai RM5 ribu) atau elaon DUN (lebih kurang RM3 ribu). Justeru UMNO/BN yang terdesak akan melakukan apa sahaja sekalipun dinasihati oleh pakar perundangan mengenai istilah 'deposit'. Bagaimanapun bagi menghalang calon-calon pembangkang di kalangan prolitar bertanding, deposit RM10 bagi Parlimen dan RM5 ribu bagi DUN memang menjadi keberatan kepada mereka; apalagi dengan kos lain-lain termasuk poster, kempen dan tenaga kerja.

PRK di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Air bukanlah ujian kepada pimpinan Najib, tetapi sebenarnya sama ada martabat rakyat masih mampu dipertahankan. Di kawasan Parlimen Pekan sendiri, Najib hampir kecundang pada pilihanraya 1999 dengan majoriti tipis, di samping bergantung kepada persempadanan baru pilihanraya kalau pun tak bergantung kepada 'pengundi pos'. Tak perlu diuji sama ada majoriti Melayu menyokongnya atau tidak, kerana pilihanraya sekadar proses demokrasi. Di Singapura pun Lee Kuan Yew dan PAP terus bertahan sejak 1959, dengan memperalat demokrasi bagi meneruskan hegemoni kuasa. Siddiq Sigaraga juga boleh memperdaya Melayu Abdul Wahab dan Melayu Abdul Wahib, justeru apa salahnya heh heh heh!

-Pak Dharma

2 comments:

Seladang said...

Dalam soal kertas pencalonan ini yang hebat dan beraninya TG Nik Abd Aziz. Beliau tidak mahu menang percuma dengan teknikal kerana itu beliau mengizinkan supaya lawannya membetulkan borang poenamaan calon yang ada kesilapan taknikal.

Siapa pemimpin Umno/bn sanggup buat macam mana pimpinan PAS/PR buat?

Prof. Era Pasca said...

betul tu seladang.. apa saja matlamat menghalalkan cara mereka..
salam prima,
nak minta pendapat anda…
Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin yang meminta agar rakyat tidak menjadikan tiga pilihan raya kecil pada 7 April ini sebagai satu “pungutan suara”
mohyidin bodoh? mohyidin kate PRK 3tpt bukan pungutan suara rakyat..
abis pungutan duit poket die?
fakta telah beritahu..
link:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/pilihan-raya-malaysia-bijaknya-yab-ds.html