Thursday, April 23, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...

Orangkaya Perdana berseru:
Hendaklah bersetia dengan hamba

Sebermula akan Orangkaya Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak yang belum pun sepurnama ia bergelar itu menyeru sekalian orang banyak memberikan kesetiaan yang disebut '1 Malaysia'. Kesetiaan itu sudah barang tentu kepada dirinya kerana ia berseru itu dengan menyebut, 'hendaklah bersetia selagi pemimpin itu heh heh heh!'. Arakian akan hamba yang setia dalam '1 Malaysia' itu sudah berulang kali disebut Laksamana Hang Tuah pada masa Melaka dahulukala hingga ia memangkis, "Melaka se Melaka-Melakanya, Pahang se Pahang-Pahannya, tiadalah hamba bertuan selain daripada Yang Dipertuan!"

Arakian orang banyak pun hendaklah bersetia kepada Orangkaya Dato' Seri Mohd Najib kerana ia jua berkata, "Tuan hamba tak boleh memberikan ganjaran kepada seseorang itu hnya kerana ia setia, tetapi lupa bahawa kesetiaan tak berkemajuan adalah tak memadai'. Syahdan suatu hari kedengaran kepada fakir orang banyak berjenaka sesamanya dengan menyebut dalam bahasa dan loghat di Rembau yang pekat, 'Cangkau se Cangkau-Cangkaunya, Rambau se Rambau-Rambaunya, pakung sado alah eh,' (yang maksudnya: Cengkau se Cengkau-Cengkaunya, Rembau se Rembau-Rembaunya, semuanya berpekung). Adapun yang dimaksudkan itu ialah 1Cengkau dan 1Rembau jua, adanya.

Syahdan, maka Raja Kassim pun masuk melanggar ke dalam. Maka orang pun gempar mengatakan, Raja Kassim melanggar ke dalam. Arakian segala orang-orang besar Melaka yang bersama Raja Ibrahim pun datanglah mengusir bendahara dengan segala orang-orangkaya dan hulubalang sekalian. Mereka itu bertanya, "Mana Bendahara?". Maka sahut orang banyak, "Bendahara pergi dengan Raja Kassim." Maka pada hati mereka, "Bendaharalah yang empunya pekerjaan ini." Maka berseru-seru orang melarangkan jangan menikam Raja Rekan dahulu kerana ia tak bercerai dengan Sultan Abu Syahid. Maka tak didengar orang kerana terlalu sabur. Setelah dalam istana alah, maka diserulah orang banyak bersetia dengan Raja Kassim seperti disebut dalam 'Kitab Melayu' oleh:








HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: