Saturday, April 18, 2009

LAPORAN DARI HARAKAHDAILY


Nizar mohon menghadap:
Tunggu jawapan Sultan Perak

Sekali lagi Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin mohon mengadap sembah DYMM Tuanku Sultan Perak Darul Ridzuan setelah permohonan mengadap sembah bertarikh 11 Mac lalu tidak mendapat sebarang jawapan dari pihak istana. Dato' Seri sekali lagi memohon mengadap bagi menyembah maklum keputusan Ahli-ahli Yang Berhormat Pakatan Rakyat dalam Sidang Dun Tergempar yang lalu. Demikian dinyatakan oleh Ketua Penerangan PAS Perak, Misbahul Munir Masduki sebagai reaksi terhadap permohonan yang lalu tidak mendapat reaksi daripada pihak istana.

Surat permohonan telahpun difaxkan oleh beliau selaku Setiausaha Politik melalui Kol. Dato' Abdul Rahim Mohamad Nor, Setiausaha Sulit kepada DYMM Tuanku Sultan Perak jam 3.40 petang semalam. Pada 16 April lalu Mahkamah Persekutuan telah membatalkan keputusan Speaker yang menggantung Dato' Zambry dan enam orang Exco daripada memasuki sidang dewan. Ekoran daripada itu, krisis Perak tetap tidak ada kesudahannya. Menurutnya beberapa pihak melihat kuasa Speaker telah dinafikan oleh mahkamah, Speaker yang mempunyai kuasa dalam memberi tafsiran terhadap Perintah-Perintah Tetap Dewan Undangan Negeri Perak telah hilang kekuasaannya.

"Speaker kini tidak ada imuniti terhadap keputusan yang dibuatnya," jelas beliau. Penyelesaian yang paling adil dalam mengatasi kemelut politik di Perak katanya, ialah mengadap Tuanku bagi mohon perkenan supaya Dun Perak dibubarkan, biar rakyat yang menjadi hakim terhadap kemelut ini. Semua pihak sama ada Pakaran Rakyat mahupun BN perlu menyerahkan semula mandat ini kepada rakyat untuk memilih semula Kerajaan di Perak, katanya. "Apapun keputusan rakyat, semua pihak hendaklah akur dengan kehendak rakyat," jelasnya. "Ini yang kita mahu, jangan jadikan Perak negeri yang mencetus sejarah dengan membelakangi kepentingan rakyat dan undang-undang, rakyat hakim yang paling adil dalam menyelesaikan isu ini," tegasnya. - mns

1 comment:

Seladang said...

Aku nak tanya sekjarang ni kerana aku bodoh dalam hal ini! Mana besar kuasa Najib Rosmah atau kuasa DYMM Sultan Perak ?

Ada sesiapa yang bijak pandai boleh huraikan ?