Sunday, May 17, 2009

DARI LAMAN BLOG...

Nostalgia p/raya '59 di Temerloh:
Pak Sako & aktivis UMNO tak siuman

Assalamualaikum,

Kebimbangan UMNO berhadapan dengan pilihanraya selepas pilihanraya kecil Permatang Pauh(Ogos 2008) , Kuala Terengganu (Januari 2009), Bukit Gantang dan Bukit Selambau (April 2009), dianggap bimbang berhadapan dengan rakyat apabila dosa-dosa mereka didedahkan kepada umum, menurut pimpinan PKR di Pahang, Haji Suhaimi Said (gambar). Dalam blognya Haji Suhami(http://www.lubukkawah.blogspot.com/) menyebut beliau pernah dilimpar dengan najis bersama calon SF di Temerloh Pak Sako (gambar bawah), apabila penyokong-penyokong UMNO bertukar menjadi tak siuman.


"Kami naik boat dari Kuala Semantan ke Kg Sanggang. Jalanraya belum ada. Sesampai di Sanggang kami mahu naik tebing, tiba-tiba habis baju, seluar dan badan kami dibaling dengan najis manusia. Kami turun semula ke Boat. Terus terjun ke Sungai Pahang. Basuh baju seluar dan badan serta merta, busuk betul tahi orang UMNO tu.Tapi kami degil, apabila baju kami dah kering, kami naik juga tebing itu dan terus ke kedai makan diatas tebing. Kami pinta beli minuman, dengan keras tuan kedai itu berkata: "Tak Jual" dan kami dihalau macam anjing," menurut Haji Suhaimi menelusuri nostalgia pilihanraya 1959.

Bagaimanapun beliau bersama rakan-rakannya menang kes di mahkamah apabila seorang daripada rakannya cedera dibelasah oleh penyokong-penyokong UMNO yang perongos dan pongah. Ketika menurun dari Bukit Kelulut penyokong-penyokong UMNO yang tak siuman menunggu dengan parang, penggali dan cangkul. Melalui lawyer Sivasubramaniam (pernah jadi ADUN Bandar Kuantan mewakili PRM), ketua pemuda UMNO Belengu yang memukul rakan Haji Suhaimi terpaksa membayar pampasan RM200.00.

Justeru kata Haji Suhaimi kalau UMNO dulu boleh menggunakan penyokong-penyokong tak siuman bagi mendapatkan kuasa, sekarang sudah bertambah lagi dengan sokongan polis, SPR, jentera kerajaan dan segala wang negara, kenapa tak mahu berhadapan dengan rakyat? Bukankah wajar bertanding dalam plihanraya kecil Penanti, di samping membubarkan DUN Perak, beliau menambah. Barangkali pengalaman Haji Suhaimi di Temerloh, pernah menjadi tema cerpen saya 'Hidup Diburu Gelisah' (Utusan Zaman, 30 Jun 1974) mengenai kumpulan belalang dibubuh dalam botol najis, kemudian dilepaskan di kawasan rapat umum, heh heh heh!

-Pak Dharma

No comments: