Saturday, May 16, 2009

WATAK MENTERI MALAYSIA...

Menteri dedah kedangkalan:
Anwar beri tempoh dlm 24 jam


Menteri Luar, Dato’ Anifah Aman mendedahkan kedangkalannya apabila mendakwa Dato' Seri Anwar Ibrahim menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri, ketika menjawab soalan media di luar negara dalam satu sidang akhbar bersama Setiausaha Negera Amerika Syarikat, Hillary Clinton di Washington semalam (15 Mei 2009). Apabila Anifah gagal membuktikan dakwaannya, justeru sebagai menteri yang bermaruah beliau seharusnya meletakkan jawatan, kerana dakwaan tersebut serius bagi seorang yang berstatus menteri.

Sebagai seorang menteri, Anifah seharusnya memberi kenyataan secara intelektual bukan membuat dakwaan melulu yang tak berasas. Apalagi ketika beliau dilantik menjadi timbalan menteri oleh bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi selepas PRU12, Anifah sendiri menolak secara tak berhemah. Justeru kalau dakwaan Anifah berasas, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) perlu menyiasat segera kerana terdapat unsur-unsur rasuah dalam isu terbabit.

Sementara itu Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dilaporkan menuntut Anifah memohon maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam atas tuduhan Anwar menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri apabila beliau berjaya mengambil alih kuasa Kerajaan Malaysia.
Peguam Sangkara Nair dan rakan-rakan yang bertindak bagi pihak Anwar akan mengfailkan saman terhadap keyataan Anifah jika beliau tak berbuat demikian. Berdasarkan fakta tentulah tak logik pembangkang menawarkan ganjaran kepada hali parti kerajaan yang mempunyai majoriti i Parlimen.

“Klien kami, Anwar menafikan bahawa beliau pernah menawarkan jawatan tersebut kepada Anifah dan menafikan sekeras-kerasnya pertuduhan sedemikian oleh Anifah. Pertuduhan demikian langsung tidak berasas, berbaur fitnah dan mahu menjatuhkan imej Anwar di mata dunia,”jelasnya dalam satu kenyataan hari ini. Anifah yang dipetik The Star hari ini berkata, “Dia (Anwar) cuba memujuk ahli-ahli Parlimen dan saya sendiri ditawarkan untuk melompat kepada pembangkang dengan jawatan amat lumayan dan dia juga beritahu seperti (jawatan) Timbalan Perdana Menteri.” Akhbar The Star dalam laporannya hari ini bertajuk: “Anwar offered me the DPM?s post, says Anifah.”

No comments: