Thursday, May 21, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...

Kena rampas lima negeri:
Kalau tidak jangan pimpin UMNO

Syahdan kedengaranlah ke serata pelusuk negeri peri anak-anak buah harakah Melayu (UMNO) itu mahu berkuasa di negeri Perak. Adapun kepada suatu hari bekas Orangkaya Menteri Pembangunan Luar Bandar Dato' Aziz Shamsuddin dicabar segala anak-anak buah yang berebut-rebut mahu menjadi penghulu, hulubalang dan budak-budak balairong semuanya hendaklah meletak jawatan, kalau tak mampu merampas lima negeri yang sudah terlucut. Arakian gerangannya itulah sebabnya mereka bermati-matian mahu merampas akan negeri Perak itu sekalipun melanggar peraturan dan kanun negeri.

Sebermula tersebutlah di negeri Terengganu, bekas Oranngkaya Menteri Besar Dato' Seri Idris Jusoh tidaklah berdiam diri. Maka diberitahunya sekalian orang banyak, ia yang mengembalikan maruah UMNO tatkala ditawan oleh anak-anak buah harakah Islam (PAS) suatu masa dahulu. Syahdan Orangkaya Dato' Seri Idris Jusoh itulah yang melancarkan 'gelombang biru'. Hatta bukan di Terengganu sahaja, di Negeri Sembilan juga Orangkaya Menteri Besar Dato' Muhamad Hassan tak ketahuan; di Kedah pun Dato' Seri Mahadzir Khalid merasa terkilan disisihkan.Maka itulah gerangannya UMNO bersungguh-sungguh mahu merampas negeri Perak itu.

Arakian setelah didengar oleh Sultan Mahmud akan sembah Tun Mamat itu maka titah baginda, "Semuanya kehendaknya itu dapat kita adakan; mengeluarkan darah itu juga tiada dapat kerana tiada sampai hati kita, melainkan berhentilah dahulu." (Adapun Sultan Mahmud itu sedia ia raja Melayu, tiadalah mahu mengeluarkan darah sekalipun orang banyak mengatakan baginda zalim, akan tetapi khabarnya UMNO tak dihiraukan lagi, segala anak-anak buah Dato' Temenggung pun masuk ke balairongseri membawa senjata). Oleh itu diperbuat orang nyanyi:

Dang Nila memangku puan
Berembang buah pedada
Adakah gila bagimu tuan
Burung terbang dipipiskan lada?

Sebermula Tun Mamat pun baliklah ke Inderagiri, kerana ia sedia penghulu di sana seperti disurat dalam 'Kitab Melayu' daripada:






HIDUP BAHASA MELAYU!

1 comment:

Seladang said...

Kerja yang mudah ialah Bn rampas kerajaan Bn di Terengganu.