Wednesday, June 3, 2009

DARI LAMAN BLOG:

Anggap pihak lain 'buta sejarah':
Diri sendiri tak hasilkan sebuah buku!

Assalamualaikum,

Bukan sahaja karya-karya Allahyarham Tan Sri Dr P Ramlee tak dibuat kajian secara ilmiah, malah karyawan lain juga tak dibuat analatikal. Tak sama dengan kritikan terhadap keganasan pada period darurat, barangkali pengkritiknya mengharapkan puji-pujian daripada pemerintah; apalagi dikalangan wartawan yang heh heh heh! Justeru tak hairanlah wartawan terbabit mentakrif ada pihak 'buta sejarah', sedangkan mereka sendiri tak pernah menghasilkan buku sejarah. Kadangkala tak tahu membezakan antara ilmuan sejarah dengan pengkaji sejarah, hingga sesiapa sahaja boleh dipanggil 'pakar sejarah'. Alahai!

Dato' S Roomai Noor juga pernah terbabit sebagai aktivis PKMM di Pahang, di samping Haji Mahadi juga antara aktivis PKMM dan KMM di Negeri Sembilan. Tak hairanlah Roomai Noor (nama sebenarnya Taib Salleh) membuat kritikan menerusi filem-filemnya secara radikal. Misalnya dalam 'Bawang Putih Bawang Merah' beliau menggarap sinikal dengan watak pemotong kayu (Putih Lawak, gambar) duduk di hujung dahan, di samping memotong di pangkal dahan. Nah, terjunlah si pemotong kayu denan kapak, kapaknya!


Humor Roomai Noor mudah iaitu: UMNO/BN barangkali berhasrat mahu menebang pokok (PR), tetapi duduk di hujungnya sambil menetak di pangkal dahan (Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak). Apabila dahan yang ditetak luruh ke tanah, bukan sahaja PR jatuh terjerembap malah UMNO/BN juga menjadi pemotong kayu dalam'Bawang Putih Bawang Merah' yang digarap oleh Roomai Noor. Apalagi Pak Ali yang mau menunjuk-nunjuk kemahiran menangkap semilang, tak semena-mena dai sendiri terkena duri ikan berkenaan.

Haji Mahadi juga menerusi 'Permata Di Perlimbahan' menampilkan watak seseorang yang mahu memberi racun kepada musuhnya, tetapi yang diracun orang yang dikasihinya sendiri. Mungkin sahaja ianya dianggap karya untuk hiburan semata-mata, tetapi Roomai Noor dan Haji Mahadi adalah pejuang nasionalisme tempatan di negeri mereka bukan sekadar menghasilkan karya pada period penjajah. Adik Roomai Noor dikenali Yusuff Taib juga terbabit dalam gerakan militan menentang kolonial British yang tak mengharapkan apa-apa ganjaran daripada menteri mahupun pemerintah. Justeru pimpinan UMNO tak perlu takutkan bayang-bayang sendiri dengan meamanipulasi isu Chin Peng dan komunisme!

-Pak Dharma

No comments: