Sunday, July 26, 2009

SEKALI PERSETUA...

Hendaknya Gani Petail:
Janganlah dilepas kepala diuja ekor

Syahdan maka bertanya Orangkaya Pokok Sena Dato' Mahfuz Omar kepada Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail meminta penjelasan sama ada suruhanjaya penyiasatan bagi menyiasat kecederaan yang dialami oleh Orangkaya Permatang Pauh Dato' Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1999 lalu mematuhi undang-undang negara. Adapun Orangkaya Pokok Sena itu bertanya disebabkan Tan Sri Abdul Gani beritahu sebelumnya, " Bahawa "kita mesti mematuhi undang-undang negara" ketika memberikan kenyataan berkenaan inkuiri berhubung kematian Teoh Beng Hock mengikut Kanun Acara Jenayah. Beliau juga menyatakan bahawa Perkara 2 Kanun Suruhanjaya Siasatan 1950 itu jelas merujuk kepada siasatan terhadap tatalaku dan pengurusan pegawai-pegawai dan jabatan-jabatan kerajaan atau bagi kebajikan awam.

Sebermula akan Tan Sri Gani diingatkan juga, "Janganlah dilepas kepala diuja ekor." Eloklah belajar dengan kejadian 'mata lebam' itu, isy isy isy!. Maka kata Orangkaya Pokok Sena kepada penitir canang Harakah,"Bagaimanapun, bidang tugas suruhanjaya penyiasatan bagi menyiasat kecederaan yang dialami oleh Anwar dahulu dengan jelas menyatakan tujuannya adalah untuk menyiasat dan mengkaji kecederaan ke atas Anwar yang dialaminya semasa dalam tahanan polis dengan tujuan menentukan sebab kecederaan itu berlaku dan mengenal pasti siapa yang bertanggungjawab serta bersubahat menyebabkan kecederaan tersebut."

Arakian, maka tombak kerajaan dua batang pun berdirilah di selasar balai itu, disampaikan tetampan. Maka dikatakan orang banyak dua batang tombak itu satu dipegang oleh bentara kanan dan bentara kiri iaitu Orangkaya Temenggung Seri Maharajalela (Ketua Polis Negara) dan Orangkaya Seri Bija Diraja (Peguam Negara), adanya. Maka Sultan Mansor Shah pun memberi titah kepada Bendahara Paduka Raja dan pada segala menteri ceteria dan sida-sida, bentara, hulubalang sekalian, "Apa bicara tuan hamba sekalian beta hendak membuang akan si
penderhaka itu, maka beta tahu semua akan sudahnya saja!". Syahdan sembah Temenggung Seri Maharajalela dan Seri Bija Diraja, "Ampun tuanku, titah terjunjung di atas batu jemala patik." Maka oleh sekalian orang banyak diperbuat pantun:

Apa dipatah ranting lada
Daun semalu di perdu duku
Apa titah duli baginda
Titah lalu sembah berlaku

Kedengaranlah kepada sekali orang banyak masing-masing menyurat dalam 'Kitab Melayu' daripada:









HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: