Monday, July 20, 2009

SURAT PILIHAN DARI EMEL

Suami anda tak beri nafkah:
Rupanya lelaki tak sebijak mana
oleh: Saadiah Awek

Pagi Jumaat yang penuh barakah ini, saya ingat mendapat pendapat kaum Adam, andai saudara menjadi "isteri" apa yang akan saudara lakukan dalam keadaan sosial dibawah ini:1. Suami anda tak pernah memberi nafkah sejak bernikah? (Dalam sijil nikah mengatakan lebih empat bulan tak bersama dan beri nafkah zahir batin boleh jatuh talak.) Saya akan ajak suami berunding dan tanya kenapa dia tak beri nafkah. Tapi ada pelik di sini, kalau sejak nikah tak pernah beri nafkah ( batin) dari mana pula datangnya anak2 ( rujuk soalan 3) mungkin juga anak2 angkat agaknya. 2. Suami anda lebih pentingkan kawan2nya dari diri anda? (Kalau sebelum nikah sering telefon kini sunyi, sebelum nikah emel panjang berjela kini tiada lagi, walau anda sering menyuruh suami anda untuk beremel pada anda seperti dulu2...sering kepenatan???)
Saya akan bersangka baik pada suami dan mencari jalan untuk membuat diri saya jadi lebih penting dari kawan-kawan suami saya. Saya akan selalu menilai diri saya dan berikhtiar dan berusaha utk membuat diri saya dan anak-anak menjadi begitu penting dalam hidup suami. Saya akan seperti dulu sering menelefon dan email kepada suami...malah akan sering menghantar kata-kata penuh romantis kepada beliau. 3. Jarang ambil tahu tentang keadaan anda dan anak2 anda? Saya akan selalu msg atau email kepada suami menceritakan perkembangan anak-anak, termasuk keperluan mereka dan juga tarikh-tarikh atau peristiwa penting kepada anak-anak yang perlu pengelibatan suami. 4. Sukar menghubungi suami anda bila outstation? Saya akan selalu meninggalkan pesanan ringkas ( sms )
5. Suami anda selalu saja sibuk namun tak nampak peningkatan? Secara amnya tahulah saya bahawa suami saya tidaklah sebijak mana, jika dia bijak dan mempunyai kualiti yang baik tentulah beliau telah begitu meningkat ( dlm karier dan ekonomi ) berdasarkan dari "kesibukan" beliau. Saya akan melihat ini sbg satu peluang untuk saya lebih menonjol dalam karier dan ekonomi saya berbanding dgn suami untuk membuat diri saya lebih penting di mata suami . ( mungkin bantuan sumbangan dari segi ekonomi untuk sekeluarga terutama anak-anak) 6. Suami anda suka berhutang? Saya akan berbincang dgn suami dan mencari penyelesaian terbaik. Juga akan menilai suami berhutang untuk apa? Jika lebih kepada untuk keperluan rumahtangga, saya akan cuba membantu beliau.
7. Bila dirumah handphone dimatikan atau silent mode? Saya bersangka baik pada suami dan fikir bahawa suami saya tak mahu diganggu semasa dia bersama saya dan anak-anak di rumah. Saya akan mengambil peluang ini untuk lebih memberikan layanan yang terbaik untuk suami 8. Anda terjumpa gambar wanita dalam tas suami anda, apa reaksi anda? (Sedangkan gambar anda tak pernah suami anda bawa???) Saya akan tukarkan gambar wanita itu dengan gambar saya dan anak-anak, buat kejutan sikit. kalau suami tanya mana gambar wanita itu atau kenapa saya buat begitu, barulah saya tanya apa hubungan suami dgn wanita itu.
Saya tak marah suami kerana mungkin dia menyukai wanita itu, tetapi bertanya adakah suami MAMPU zahir dan batin dan berlaku adil untuk mengambil wanita itu sebagai isteri kedua. Jika tidak mampu saya akan nasihatkan suami supaya memulangkan semula gambar wanita itu. Jika suami kata beliau mampu saya akan mengingatkan suami tentang " amanah" baru yang akan beliau terima di mana beliau akan di soal di Masyar tentang segala yang berkaitan dengannya. Apa yang akan saudara lakukan dalam keadaan seperti diatas ini.Seterusnya dan di atas segalanya saya akan selalu bermunajat dan memohon doa dari Allah SWT agar menyelamatkan rumahtangga kami dan membuka pintu hati suami untuk menjadi suami yang bertanggung jawab dan menjadi ketua keluarga yang hidup mencari keredhaan Illahi.
Jutaan terima kasih atas pendapat saudara ini dapat membantu survey saya.Jazakallahu khairan kathiran.Selamat menunaikan solat Jumaat moga saudara2 menjadi pemimpin yang soleh, jujur dan amanah (jauhi sifat munafiq kerna akan rosak segala amalan soleh kita nauzubillah min zaliik) pada keluarga dan masyarakat yang menegakkan Amar Maaruf Nahi Mungkar, berilmu dan berakhlaq mulia menjadi kebanggaan umat Nabi Muhammad SAW yang menyumbang pada kebangkitan Islam amiin ya robbal alamiin.Salam hormat.

No comments: