Saturday, March 28, 2009

DARI LAMAN BLOG...


Serasi Atau Tak Serasi:
Melayu Tetap Dengan Melayu

Barisan pimpinan UMNO selepas pemilihan 26 Mac 2009 dianggap 'padu dan ampuh', malah gandingan Najib-Muhyiddn dilihat sebagai 'serasi'. Maknanya, barisan pimpinan sebelumnya tak 'padu dan ampuh', justeru gandingan Abdullah-Najib pula 'tak serasi'. Barangkali! Penilaian yang subjektif seharusnya tak diungkapkan terlalu awal, kerana yang akan dilihat selepas barisan pimpinan berkenaan diuji. Sekitar dekad 1970-an misalnya, gandingan Harun-Musa dianggap 'mantap' dalam pimpinan Pemuda UMNO, tetapi pergolakan yang membabitkan Dato' Harun Idris ketika, tak memperlihatkan sokongan daripada Tun Musa Hitam. Pimpinan UMNO sekadar meneruskan legasi 'teman ketawa ramai bersama, teman menangis berseorangan sahaja'.

Gandingan Najib-Muhyiddin sama sahaja dengan Onn Jaafar-Hamzah Abdullah, Tunku-Tun Razak, Tun Razak-Tun Dr Ismail/Hussein Onn, Hussein Onn-Mahathir dan Mahathir-Musa/Ghafar/Anwar/Abdullah. Persaingan politik tak akan menunggu masa untuk melonjak naik, kerana senyuman mempunyai seribu makna. Berpeluk-pelukan juga mempunyai seribu erti yang tersirat dan tersurat. Pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau atau Batang Air, juga akan melihat aksi berjabat tangan dan saling bertukar-tukar senyuman calon yang bertanding. Ianya tak membawa makna calon-calon bertanding itu 'suka sama suka' apabila mengalami kekalahan atau mencapai kemenangan.

Justeru pemilihan Najib-Muhyiddin tak semestinya gandingan serasi. Cantas mencantas sudah menjadi agenda; apalagi perubahan yang disebut-sebut sekadar mencantas mereka yang pro Dato' Seri Abdullah. Kalau tak dicantas akan menyukarkan pula pihak yang lain. Tun Razak juga mencantas mereka yang pro Tunku; malah Tun Sardon Jubir yang sepatutnya menggantikan Tun Dr Ismail pada 1973; tup tup Tun Hussein Onn yang heh heh heh! Begitu juga pada period pasca merdeka, Abdul Aziz Ishak perlu dicantas sebelum menggugat kedudukan Tun Razak. Aziz Ishak menteri paling popular dengan kapasiti Menteri Pertanian dan Syarikat Kerjasama.
Selepas Aziz Ishak dicantas, gandingan Tunku-Razak dianggap semakin mantap. Tun Razak diberi kementerian Pembangunan Luar Bandar bagi menarik sokongan golongan prolitar yang mempopularkan Aziz Ishak. Idea Aziz Ishak melaksanakan kilang baja urea untuk petani-petani Melayu dan kilang kertas bagi meningkatkan kemampuan syarikat kerjasama Melayu perlu dileburkan. Siapa sahaja yang mempunyai idea bernas perlu dicantas, sebelum keterampilan individu itu menggugat pimpinan. Inilah amalan politik; tak kira UMNO atau bukan UMNO. Justeru dalam politik, Muhyiddin juga akan dicantas kalau dilihat lebih 'pintar' daripada bos. Maknanya, iklan 'dengan bos andalah bos' sebenarnya tak berfungsi apa-apa!
UMNO pasca Abdullah-Najib tak menjanjikan apa-apa. Melayu perlu bangun dengan daulat Melayunya, bukan menyerahkan nasib masa depan kepada UMNO. Apalagi UMNO sendiri bergantung kepada sokongan Melayu yang tak akan hilang di dunia, mengikut konsep Hang Tuah. Melayu akan hilang jatidirinya; sekiranya Bahasa Melayu sekadar menjadi pecacai, malah menjadi caca merba kerana tak tahu bangsanya. Bangsa itu dikenali kerana bahasanya, Melayu apakah kedudukannya kalau tak mempunyai bahasa? UMNO tak mampu mendaulatkan bangsa Melayu, justeru Melayu perlu bangkit untuk mendaulatkan bangsanya. Ayuh, tak perlu Melayu terlalu bergantung harap kepada keupayaan gandingan Najib-Muhyiddin. Begitulah!

- Pak Dharma

No comments: