Saturday, March 28, 2009

Seminar Penulisan Biografi...

Guru-Guru Sejarah Berseminar
Tiga Kertas Kerja Akan Dibentang
Seminar penulisan biografi tokoh-tokoh Negeri Sembilan anjuran Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Negeri Sembilan akan diadakan di Sekolah Dato' Abdul Razak, Sungai Gadut, Seremban 2 April 2009 ini, beritahu Setiausaha Kehormatnya Dato' Haji Sudin Kamari. Ketua Pimpinan Warga Prihatin Malaysia (PRIMA) Pak Dharma turut diundang membentangkan kerts kerja bersama Haji Jaafar Kassim dan Hajjah Mahaya Yassin. Seminar yang berlangsung selama sehari bermula jam 8.00 pagi akan dirasmikan oleh Pengerusi Persatuan Sejarah cawangan Negeri Sembilan, Tan Sri Abu Zahar Ujang. "Adalah dijangkakan kira-kira 200 orang guru sejarah sekolah-sekolah menengah Negeri Sembilan akan menyertai seminar ini," jelas Dato' Haji Sudin dalam surat jemputannya.

Pak Dharma akan membentangkan kertas kerja 'Disiplin dan Keberkesanan Penulisan Biografi' jam 10.30 pagi, selepas Haji Jaafar Kassim memulakan dengan 'Teori dan Kaedah Penulisan Biografi' pada 8.50 pagi, diikuti Hajjah Mahaya Yassin 'Kreativiti Dalam Penulisan Biografi'. Kata Dato' Sudin, setakat ini Pak Dharma sudah menghasilkan penulisan autobiografi bagi tokoh-tokoh di Negeri Sembilan termasuk: 'Tan Sri Abdul Samad Idris: Angry Young Man Dari Negeri Sembilan', 'Dato' Sati Haji Daud Haji Ahmad: Pejuang Prolitar Di Daerah Kecil', 'Dato' Johan Pahlawan Lela Perkasa Setiawan Dato' Haji Mohd Jan Abdul Ghani: Ketuanan Melayu Johol' dan Dato' Lela Maharaja Dato' Haji Muhamad Sharip Haji Othman: Legasi Ketuanan Rembau'.

Di samping menghasilkan skrip filem 'Raja Melewar', Pak Dharma juga turut menulis buku autobiografi 'Tun Abdul Razak: Pemimpin Berjiwa Rakyat', 'Dato' Onn Jaafar: Potret Pejuang Terbilang', 'Dato' Ahmad Badawi: Lilin Membakar Diri' dan 'Khir Toyo: Iltizam Pimpinan Selangor'. Lain-lain buku dalam proses penerbitan ialah 'Nasionalisme Di Negeri Sembilan', 'Kronologi Pimpinan Perlis', 'Sentimental Keabangan Sarawak' dan '150 Tahun Kuala Lumpur'. Jemputan yang dibuat ke atas Pak Dharma, tak mempunyai kaitan dengan kedudukan sebagai anak Negeri Sembilan, tetapi penglibatan selaku penulis biografi paling prolifik di Malaysia sekarang, kata Dato' Haji Sudin.

No comments: