Friday, June 26, 2009

INFO PENDIDIKAN

Tugas guru 29-32 jam seminggu:
Waktu mengajar yang membebankan
oleh: Fadzli, 25 Jun 2009

Selagi mana bergelar cikgu, masa mengajar memang menjadi isu utama di sekolah. Mengajar bukan seperti kerja pejabat. Stres mengajar menyebabkan cikgu sering hilang tenaga apabila pulang ke rumah. Ke mana tenaga cikgu habis ketika mengajar? Kebanyakan guru terpaksa melalui masa mengajar selama 29-32 jam seminggu. Persediaan cikgu bermula sebelum,semasa dan selepas mengajar.

Selain daripada itu, cikgu juga tidak semestinya mengajar subjek yang sama, kadang-kadang terpaksa bawa 2-3 subjek. Ini realiti, ini tidak termsuk lagi kerja-kerja pengurusan dan kokurikulum. Jika cikgu itu juga terpaksa pegang kelab, sukan dan persatuan, perit juga cikgu mahu berjuang. Tenaga habis dalam kelas dengan melontarkan suara yang nyaring sehingga dapat didengari blok sebelah. Begitu juga naik turun blok demi menyempurnakan penyampaian ilmu. Petang pula, melatih bola serta menjadi penasihat kelab.

Kata orang, kerja guru senang pergi pagi balik tengahari. Itu hanya kerja hakiki, kerja sampingan seperti pengurusan dan kokurikulum dan pelbagai laporan yang perlu dibuat. Jika tanya guru data, banyak benda perlu didokumentasi. Singgah pula ketua panitia, tabur pula surat mesyuarat perlu ke sana dan ke mari. Datang pula pentadbir, beri surat kursus di hujung minggu. Kauselor pula minta tolong sediakan nama-nama pelajar perlu sertai pesta pantun dan juga yang perlu di kaunseling. Sekejap lagi semua pemain sekolah akan bertanya, pergi dengan kereta cikgu ke petang ini ke perlawanan persahabatan di sekolah si nun. Buka dompet tinggal sepuluh ringgit, itulah belanja minum dan petrol supaya kerja semuanya jalan.
Cikgu memang hero membina negara bangsa.....

No comments: