Friday, June 26, 2009

SEKILAS PANDANG...

PRIMA tak sekadar hurah hurah:
Sedia bantu 'kelab bahasa' di sekolah

Assalamualikum,

Lama tak berhubung dengan kawan-kawan aktivis PRIMA, barangkali kerana kesibukan masing-masing dengan tugas seharian. Sekalipun sudah berstatus warga emas, bukan bermakna boleh rileks atau habiskan masa menjadi penunggu masjid (seperti pernah disebut oleh Allahyarham Tan Sri Abdul Samad Idris). Haji Yahaya Ismail (Pak Ya) mungkin sibuk dengan kerjaya sebagai 'petani moden' yang uruskan tanaman sayur untuk dipasarkan secara komersial, atau Dato' Kamal Amir Kamal Hijaz seronok di padang golf. Lainlah Profesor Dato' Dr Mohd Mansor Abdullah tak tahu menggunakan kayu golf, barangkali sibuk dengan urusan mengajar khabarnya di Unisel (Universiti Industri Selangor).

Haji Mohd Sayuti Omar sudah lama tak berhubung, disebabkan beliau sibuk dengan beban kerja selaku editor 'Siasah'; apalagi setiap kali menjelang pilihanraya kecil termasuk juga di Manek Urai (DUN Kelantan) sekarang. Sekali sekala L Mankadir Shamsi (Pak Kadir) atau Ahmad Nizam Hamid hubungi menerusi SMS dari Semantan, Pahang, di samping Rozmal Malakan dari Seremban juga sering berhubung menerusi SMS. Haji Bakar Ninggal sekadar bertemu d masjid setiap Jumaat, Zakaria Bidin tak mahu pula gunakan SMS sejak mengendalikan laman web 'lesung batu'nya, kerana beliau agaknya selesa menghantar emel sahaja; seolah-olah sama dengan Mohd Affandi Hassan, bekas pegawai tinggi kementerian yang tak pernah diberi apa-apa anugerah termasuk pingat kebesaran berstatus Dato' (kebanyakan kawan-kawannya sudah diberi anugerah termasuk juga 'Tan Sri'). Alahai!

Tetapi Yassinsalleh dan Dr Seri Intan Mokhtar memang rajin SMS dengan sajak-sajak melankolik mereka, ketika Radzi Mustapha, Rahman Othman, Zainal Rasidin, Pet, Dato' Ruhanie Ahmad (Ron) dan beberapa lagi yang terbabit di peringkat awal sudah membawa haluan masing-masing. Bagaimanapun tak bermakna, perjuangan menentang PPSMI sudah berakhir apabila GMP pimpinan Dato' Hassan Ahmad dan Dato' A Samad Said sudah mara ke hadapan. Apalagi pimpinan PRIMA tak bersedia untuk menerima anugerah dari mana-mana organisasi poltik yang mempunyai agenda 'ada udang di sebalik batu'. PRIMA berjuang untuk kepentingan Bahasa Melayu, Budaya Melayu, Sastera Melayu dan huh huh huh Melayu!

Kelab bahasa di sebuah sekolah menengah di Selangor mahu menganjurkan jamuan pada 27 Julai 2009 ini, meminta kerjasama PRIMA untuk mendapatkan penaja. Beberapa tokoh aktivis masyarakat dan politik diharapkan bersedia memberi sokongan kepada pelajar-pelajar dan guru-guru sejumlah 100 orang bagi menjayakan majlis jamuan untuk kelab mereka. Memang saya sudah hubungi beberapa rakan, tetapi masih belum menerima jawapan konkrit sekalipun tempoh 27 Julai 2009 masih berbaki sebulan. Malah kalangan aktivis masyarakat itu meminta guru terbabit menghantar surat sokongan kepada 'kelab bahasa' berkenaan, insya Allah akan dipenuhi juga kehendaknya!

-Pak Dharma

No comments: