Friday, June 12, 2009

KOMENTAR:

bersama Pak Parjo...

Bentuk baru iktisad dirancang
Janji Orangkaya Najib utk merubah

Syahdan perbelanjangan rangsangan berjumlah RM67 bilion akan terus merangsang iktisad negara seperti diberitahu oleh Orangkaya Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak semalam (11 Jun 2009). Adapun rangsangan iktisad negara itu akan merubah menjadi sebuah iktisad brasaskan pendapatan tinggi dengan perkhidmatan memainkan peranan penting di dalam bentuk baru iktisad yang sedang dirancang. Orangkaya Najib yang juga Menteri Kewangan, turut berjanji bahawa kesemua dasar kerajaan akan tuntas dengan “tidak mengubah dasar sewenang- wenangnya atau mempunyai kepincangan di dalam dasar kita.” Heh heh heh lunaknya janji-janji Orangkaya itu, adanya.

Arakian maka ada seorang bendahari (yang menjaga perbendaharaan) Raja Iskandar Shah, Sang Rajuna Tapa gelarnya, asalnya sedia orang Singapura. Maka ada ia beranak seorang perempuan, terlalu baik parasnya (disebut orang banyak Dang Anum, tetapi sebahagiannya menyebut Dang Altantuya Shah Raju Natapa). Maka dipakai oleh baginda, terlalu sangat dikasihi baginda. Maka difitnahkan oleh segala gundik raja yang lain, dikatakan berbuat jahat. Syahdan maka Raja Isandar pu terlalu murka, maka dirush baginda sula di hujjung pasar (kerana baginda tak mengenali C4 gerangannya). Maka itulah dibuat orang pantun:

Dang Anum kena sula
Anak Sang Rajuna Tapa
Jangan diminum manis gula
Macam semut selalu lupa

Maka terlalu malu Sang Rajuna Tapa, dibukanya kota dengan segala perbendaharaan negara ketika Majapahit menyerang Singapura, seperti disurat dalam 'Kitab Melayu' daripada:








HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: