Thursday, July 30, 2009

INFO PENDIDIKAN MELAYU


Kemahiran Hidup: Perlu selitkan biografi
Orang berjaya walau kurang pencapaian akademik.

Ditulis oleh: Cikgu Fadzli, 30 July 2009

Hal silibus memang penting dalam pendidikan. Nadi kepada pembaharuan pendidikan generasi muda adalah bergantung kepada keupaayan memperkasakan kurikulum. Sebagai sebahagian daripada subjek elektif, Kemahiran Hidup seringkali dikatakan kurang bernyawa di sekolah. Silibus yang hanya mengajarkan membuat itu dan ini yang fokus utamanya hanya menghasilkan produk. Tidak dinafikan minat pelajar dapat dilentur apatah lagi Kemahiran Hidup sudah diajar di sekolah rendah lagi.

Sebagai cadangan yang dapat difikirkan, masa kini selain daripada kandungan silibus Kemahiran Hidup dapat diperkayakan lagi dengan biografi ringkas orang berjaya sama ada tempatan mahupun luar negara. Sesetengah mungkin menganggap remeh perkara ini, tetapi tiada salahnya jika ia dapat diserap dalam silibus sekarang.

Mempelajari sikap dan tujuan hidup orang berjaya dapat sekurang-kurangnya melentur sifat jati diri yang kukuh berasaskan semangat berdikari serta usaha yang gigih. Tokoh-tokoh perniagaan dan usahawan mungkin dapat diambil sebagai pilot test sebagai pengisian silibus ini. Pakar-pakar pengkaji tingkah laku dan psikologi dapat menyumbang dalam merumuskan tingkah laku kejayaan supaya anak-anak kita memandang tinggi sifat keusahawanan mereka. - www.cikgumalaysia.com .

No comments: