Thursday, July 30, 2009

SEKALI PERSETUA...

Sekalian penghulu-penghulu rakyat:
Menuntut diganti Orangkaya Temenggung

Sebermula sekalian penghulu-penghulu Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Orangkaya Permatang Pauh Dato' Seri Anwar Ibrahim berhimpunlah mereka di balai peseban menuntut Orangkaya Temenggung Seri Maharajalela Tan Sri Musa Hassan itu jangan dilanjutkan lagi khidmatnya dan perlu digantikan dengan Orangkaya Temenggung yang lebih berwibawa. Arakian maka berkatalah ketua penghulu itu, Orangkaya Dato' Seri Anwar Ibrahim, desakan itu dibuat selepas dalam mesyuarat Pakatan Rakyat yang dihadiri semua penghulu-penghulu yang menyetujui bahawa Orangkaya Temenggung Tan Sri Musa Hassan tak berjaya ia mengurangkan kadar jenayah di negara ini.

Syahdan menurut Orangkaya Dato' Seri Anwar itu, masalah jenayah dan rasuah masih terus membelenggu negara hingga pandangan negara lain buruk terhadap negeri Melayu ini. Maka inginlah semua penghulu-penghulu sekalian menemui Orangkaya Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak berhubung hal tersebut, dan meminta Orangkaya Perdana Menteri memberi pertimbangan tuntutan itu. Adapun Orangkaya Temenggung Tan Sri Musa dakwa Orangkaya Anwar, terbabit dengan beberapa perkara buruk yang hingga kini masih disangsikan kerana siasatan yang tiada keputusan ke atasnya.

Arakian setelah sampai, maka Sultan Mansor Shah pun murka akan bendahara, tiga hari tiada ditegur, oleh tiada mahu kembali ke Pasai merajakan Sultan Zainu'l-Abidin, bukannya sekadar berjawatan Orangkaya Temenggung. Maka Sultan Mansor Shah menyuruh memanggil laksamana. Telah laksamana datang, maka baginda bertanya kepada laksamana perihal tatkala di Pasai. Maka laksamana berdatang sembah, berjahat bendahara kerana kasadnya mahu mengampu-ampu jua, adanya. Hatta oleh sekalian orang banyak diperbuat nyanyi jua:

Laksamana berdatang sembah
Bendahara bukannya Temenggung
Ke mana sokong membawa rebah
Sementara hati belum tersinggung

Hatta sekalian hamba sahaya itu pergilah mereka membaca 'Kitab Melayu' daripada:






HIDUP BAHASA MELAYU!

No comments: