Wednesday, July 29, 2009

INFO SASTERA & BUDAYA

PUISI

Terpancar Di Sinar Matamu

Antara jerit cengkerik
dan tali pancing yang putus
dalam nyanyian nyamuk
dan deru sungai merentas batu
Jeram Besu
kita melakar peta
perjalanan esok
tanpa ragu dan penuh tahu
arah yang dituju.

Dan terpancar di sinar matamu
aku melihat betapa semangatmu
Nahar bagaikan pancaran
sinar mentari pagi
di kaki langit
yang saujana kudus.

-Yassinsalleh
jam 1302
Julai 29, 09
Petaling Jaya.

Kalau Nanti Orang Bertanya

Angin yang kencang
di puncak bukit ini sekarang
membawa rinduku pulang
ke dakapanmu duhai
semalamku yang hilang
nun jauh ke kampung laman
aku terapung-apung
dalam kesegaran
hembusan bayu memanjang
di manakah agaknya kini
kalian duhai teman se sungai mandian
kawan se halaman permainan
dulu kita rajawali perkasa
melayang-layang melegari
awan bertenun pelangi
menatang citra mengarak lentera
penuh perkasa.

Aduhai, semalamku yang hilang
aku ini dagang terbuang
di kota algojo yang sedang
amat ghairah dan serakah
melatih para pertanda
di anjung keraton
tanpa lentera tanpa citra
tanpa apa.

Tiba-tiba ingin saja
aku meminta angin bukit
yang kencang ini
meniupkan butir-butir pasir
masuk ke mata
supaya tak siapa tahu
bahawa aku sudah pun memulakan
tangisan esok bangsaku
yang hari demi hari
kian bertambah tak mengerti
kalau nanti orang bertanya
katakan padanya
pasir masuk ke mata.

-Yassinsalleh
jam 1418
Juali 29, 09
Bukit Gasing, Petalng Jaya.

No comments: