Saturday, May 30, 2009

CORAT CORET UMNO...


Tindakan secara 'berpilih':
Mempercepat musnahkan UMNO

Kuala Lumpur: Berkuat kuasa serta-merta, pemimpin Umno di semua peringkat yang didakwa di mahkamah atas pelbagai kesalahan secara automatik akan digantung semua jawatannya dalam parti. Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak, berkata peraturan baru itu diputuskan selepas mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) semalam meneliti cadangan yang dikemukakan Jawatankuasa Pengurusan parti. "Sekiranya pemimpin itu berjaya dalam proses mahkamah, iaitu didapati tidak bersalah, maka jawatannya dikembalikan," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat MT di Ibu Pejabat Umno di sini.

Perdana Menteri juga mengumumkan persetujuan MT menambah ahli Lembaga Disiplin Umno, termasuk Panel Siasatan, Tribunal dan Panel Rayuan. Antara ahli baru lembaga itu ialah bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Ismail Said; peguam Datuk Zuraidah Atan; bekas Penolong Kanan Penguasa Badan Pencegah Rasuah (BPR), Wahab Wahid; pesara penguasa polis, Mohd Zain Ismail dan pesara inspektor polis, Nordin Saidin, seperti dilaporkan laman blog http://utusan.com.net/ pagi ini (30 Mei 2009).

Bagaimanapun dengan menambah ahli Lembaga Disiplin, Panel Siasatan, Tribunal dan Panel Rayuan tak akan memberi sebarang kesan positif, sekiranya tindakan dilakukan sekadar 'dakwaan berpilih'. Rungutan dari majoriti ahli UMNO sudah kedengaran berikutan langkah-langkah pembaharuan Najib dilakukan 'secara berpilih'. Pimpinan yang dilihat pro-Pak Lahmula disingkirkan satu demi satu seperti Dato' Azalina Othman Said, Dato' Nuraini Ahmad, Dato' Norza Zakaria, Dato' Seri Zulhasnan Rafiq mahupun Kahiry Jamaluddin. "Pembaharuan dengan tak merapatkan semula saf akan mendorong kepada kemusnahan," beritahu kalangan pimpinan veteran UMNO.

No comments: