Saturday, May 30, 2009

SUARA DARI LANCANG...


Anak muda mahu reformasi:
Jangan tunggu usia 60 tahun

Aktivis budaya di Pahang, L Mankadir Shamsi mengalami batuk hampir sebulan setengah di samping demam hampir seminggu, tetapi tak ada kaitan dengan virus A H1N1. Pada 26 Mei lalu kata Mankadir, kena pulak penyakit perut hingga ke malam saja hampir 20 kali ke tandas. "Bukan menerang tapi dah melancur. Bukan lagi isi tapi dah air saja. Kain pelekat dah 8 helai kena kincit. Terpaksa pakai kain batik.Esoknya petang 27 Mei aku terlentang di wad sementara poliklinik," menurut Mankadir selanjutnya.

Beliau juga enggan ke hospital, tetapi terpaksa juga masukkan air 2 beg. Katanya, satu jarum cucuk vitamin dan pembantu hospital (HA) menasihatkan, kalau tak cukup 2 beg air kena hantar ke hospital. "Alhamdulillah sekarang sudah sembuh! Cuma ada lagi sedikit lemah badan. Terima kasih pada keluarga yang sabar menunggu giliran ke tandas," beritahu Mankadir. Justeru beliau mengingatkan anak-anak muda yang mahukan perubahan, bermulalah dari sekarang kerana katanya, dalam usia 60 tahun seperti beliau, faham sajalah.

"Orang kampong kerja kuat sikit untuk mengubah kehidupan tapi usia dah senja. Badan tak daya. Nafsu kuat tenaga kurang!Kerana itu anak muda kalau nak perubahan (reformasi) kena buat dari sekarang kalau dah tua, berarak di jalan raya kena sembur gas pemedih mata pun tumbang!" jelasnya menerusi laman blog http://www.tokperan.blogspot.com/.

No comments: