Saturday, May 30, 2009

ADAPTASI DI KRATON KEHANTUAN ...


Watak Sang Pertala Raya:
Novel 'Semperong' di Penanti

Dalam novel 'Semperong' (Kantung Network, KL; 20o7) saya mengangkat watak Sang Pertala Raya (@SPR) menjadi pengacau di kraton Betara Ningrat (@BN) d atas perintah Pawang Fakeh Makudum dalam alam kehantuan. Pertandingan kemahiran pawang-pawang di alam kehantuan berakhir dengan kebrantakan apabila Pawang Bagindo Gadang, Pawang Fakeh Makudum, Pawang Tumanggung, Pawang Bandaro dan Pawang Rajo Batuah yang mewariskan kepawangan Maulana Umarak gagal menghalang perebutan jamu ancak spesies hantu. Pawang-pawang dari perguruan lain cuba menyelamatkan penduduk, tetapi minda mereka sudah diracuni.

Hanya 'kenyanyukan' sahaja mampu menghancurkan perguruan Maulana Umarak diikuti angin ribut memusnakan fizikal perkampungan. 'Semperong' seakan-akan menjanjikan fenomena dalam pilihanraya kecil Penanti besok (31 Mei 2009) apabila SPR mengenakan pelbagai peraturan. "Tiga hari lalu…YB Zuraidah diperintahkan hadir ke Balai polis untuk diambil kenyataan berikutan ceramah yang didakwa mengandungi hasutan. Semalam…Chegu Bard pula dihadiahkan waran tangkap," menurut laporan blog http://www.chegubard.blogspot.com/

Seterusnya blog Chegu Bard menjelaskan,"Sepanjang tempoh kempen..PKR berhadapan dengan polis. Bermacam-macam peraturan baru dikeluarkan untuk menghalang penceramah dari berceramah.Peneceramah tak boleh cakap pasal Altantuya…tak boleh sentuh pasal Sidang DUN Perak..tak boleh pasang video…pembesar suara mesti tak boleh didengari diluar kawasan ceramah…semua kawasan ceramah mesti cerah…SB mesti dibenarkan mengambil gambar dan video….macam-macam peraturan baru yang tak masuk akal."

Seterusnya kata Chegu Bard, "Dalam mesyuarat diantara PKR dengan SPR diPutrajaya..SPR telah memperkenalkan beberapa syarat baru.Mula-mula mereka bercadang untuk menghapuskan pondok panas. Kononya untuk mengelak pertembungan diantara penyokong PKR dengan Umno. Tup-tup Umno tak bertanding dan depa tak ada alasan lagi. Lalu dibenarkan pondok panas dibina. Hari ini..semua pondok panas telah dinaikkan…tup-tup SPR buat arahan baru melalui telefon….pondok panas mesti bersaiz 8 kaki X 8 kaki! Gila ka? Kat mana nak cari khemah saiz tu dalam masa sehari? Pasai apa tak mau cakap dari awal?" - Pak Dharma.

No comments: